CRM. Co to jest CRM? Funkcje CRM, korzyści, przykłady

CRM – Co to jest? Definicja CRM i znaczenie systemu dla firm

Co to jest CRM? CRM (skrót od ang. customer relationship management) – dosłownie oznacza „zarządzanie relacjami z klientami”. To podejście, a także narzędzia umożliwiające centralizację danych klientów, dzięki czemu budowanie, utrzymywanie i kontakt z klientami stają się znacznie łatwiejsze. W ogólnym ujęciu, właśnie to opisuje definicja systemu CRM. To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej. Aby dokładniej zrozumieć czym jest CRM, jakie dane gromadzi i kiedy warto rozważyć jego wdrożenie, należy przyjrzeć się jego funkcjom, zastosowaniom i przykładom. Wszystkie te elementy opisaliśmy w tym artykule.

CRM co to jest? Czy sama instalacja wystarczy? Rozmowa z CEO Questy, Łukaszem Tadyszakiem

W materiale poruszyliśmy następujące tematy:

  • 0:55 - Koncepcja CRM – co to jest CRM?
  • 1:26 - Czym wyróżniają się różne rodzaje systemów CRM?
  • 2:09 - Czy operacyjny CRM to narzędzie dla handlowca?
  • 3:08 - Jakie zyskasz korzyści z wdrożenia CRM?
  • 3:51 - Czy sama instalacja CRM SaaS wystarczy?
  • 4:42 - W jaki sposób procesy CRM może wesprzeć szef firmy?
  • 5:27 - Co przyda się, by skutecznie wdrożyć system CRM?
  • 7:42 - Kto powinien być odpowiedzialny za wdrażanie CRM?
  • 8:40 - Jak mierzyć skuteczność i po czym poznać sukces wdrożenia programu CRM?

Bezpłatnie wypróbuj możliwości systemów CRM od kuchni!

Testuj bezpłatnie przez 30 dni. Bez zobowiązań. Bez karty kredytowej.

Filozofia CRM w firmie – korzyści z wdrożenia i elementy CRM

Definicja CRM przedstawiona powyżej wydaje się niekompletna? Słusznie! CRM oferuje bowiem znacznie więcej – jako filozofia przedsiębiorstwa polega on na podejmowaniu działań, w których najważniejszą wartością jest zadowolenie klienta, a celem zaspokojenie jego potrzeb. Nowoczesny system CRM odgrywa kluczową rolę w doskonaleniu procesów zarządzania danymi klienta oraz zarządzania kontaktami z kontrahentami. Do głównych obszarów należy automatyzacja obsługi klienta, marketing automation, a często również i project management. W cały proces zaangażowani są jednak wszyscy pracownicy, ponieważ każdy z nich jest istotnym źródłem wiedzy składającej się na skuteczność systemu CRM.

Zarządzanie kontaktami i analiza danych – korzyści z CRM

Firmy i pracownicy dokładają wszelkich starań, aby generować potencjalnych klientów. Na ten cel przeznacza się sporą część budżetu marketingowego. Niestety, częstym błędem jest skupienie się wyłącznie na etapie pozyskania nowych klientów, a po sukcesie – pozostawienie ich samym sobie.

Marta Kaźmierska, Business Development Manager w Questy, mająca ponad 10-letnie doświadczenie w obszarze zarządzania sprzedażą, przygotowała dla Ciebie specjalny materiał dotyczący 5 dobrych praktyk budowania relacji z klientem właśnie w oparciu o rozwiązania CRM.

Czego dowiesz się z vloga?

  1. Zalety analizy danych klientów i odpowiedniego ich segmentowania
  2. Dlaczego obsługa potransakcyjna w CRM klienta jest ważna
  3. Customer experience – jak utrzymać ich uwagę?
  4. Zaangażowanie klientów danej firmy w rozwój jej oferty
  5. Stała, dwukierunkowa komunikacja z klientem – contact management

Po co w zasadzie dbać o relacje w procesie generowania potencjalnych klientów?

  1. Rynek jest mocno konkurencyjny – nie tylko Ty starasz się pozyskać potencjalnego klienta.
  2. Klienci mają nieograniczony dostęp do informacji o dostawcach, produktach i cenach.
  3. 65% ankietowanych firm nie chce zmieniać swojego dostawcy. Jeżeli skupisz się na zarządzaniu kontaktami z klientami i zadbasz o Wasze relacje oraz najlepszy możliwy customer experience, cena nie będzie aż tak ważnym kryterium.
  4. Zaledwie 11% przedsiębiorców uważa za najistotniejsze utrzymanie zaufania obecnych klientów – masz spore szanse być w czołówce, bo większość skupia się na zarządzaniu potencjalnymi klientami.

Główny cel systemu CRM – co to i jakie są zalety programu?

System klasy CRM to narzędzie, które pomaga przedsiębiorstwom wdrożyć strategię customer relationship management. W CRM zarządzanie relacjami z klientami to nadrzędny cel, który wspierany jest przez uporządkowanie procesów sprzedażowych i marketingowych. W zależności od rozwiązania, działanie systemu CRM w firmie – jak np. sposób prezentowania i organizacji procesów sprzedażowych – jest różny. Odpowiedni system CRM ułatwia koordynację pracy przez wyposażenie przedsiębiorstwa w dedykowane temu zadania narzędzia. To także spójna baza wiedzy dla wszystkich pracowników.

Jak wygląda system CRM

Dlaczego warto zaimplementować rozwiązanie CRM? Korzystanie z systemu CRM wiąże się z wieloma udogodnieniami dla całej organizacji. Dla kierownika to narzędzie do mierzenia skuteczności podejmowanych działań sprzedażowych – analityczny CRM SaaS umożliwia to dzięki aktualnym raportom, których nie trzeba przygotowywać ręcznie. Dla handlowca, z kolei, system CRM gromadzi dane, które usprawniają proces zarządzania potencjalnymi klientami i relacjami z nimi. Należy pamiętać, że różne systemy CRM są tylko częścią strategii. Ich sukces uzależniony jest od pracowników. Podczas wyboru systemu CRM i jego wdrażania w przedsiębiorstwie należy pamiętać o tym, że nie jest to narzędzie, które samo zrealizuje nowe założenia – kluczową rolę pełnią bowiem ludzie.

Jakie role może pełnić system klasy CRM w Twojej firmie?

Ogólnie rzecz ujmując, wydajny system CRM znajduje zastosowanie zazwyczaj w procesie realizacji trzech ról w organizacji:

  • Komunikacyjnej, ponieważ ułatwia przepływ informacji w firmie oraz contact management.
  • Operacyjnej, ponieważ umożliwia automatyzację wielu procesów i zarządzanie projektami w działach sprzedaży, marketingu i obsługi klienta.
  • Analitycznej, gdyż umożliwia analizę efektywności podejmowanych przez firmę działań oraz analizę danych klientów i ich zachowania.
Jakie problemy rozwiążesz dzięki programowi CRM?

Przygotowaliśmy listę problemów pojawiających się najczęściej w firmach, które nie wdrożyły jeszcze systemu zarządzania relacjami z klientami. Dzięki narzędziom CRM przedsiębiorstwo znacznie łatwiej może poradzić sobie z:

  • nieefektywnym procesem sprzedaży produktów i/lub usług,
  • rozproszoną komunikacją wewnątrz firmy,
  • brakiem informacji na temat działań podejmowanych przez pracowników,
  • trudnościami w obiektywnej ocenie postępów,
  • brakiem spójnych informacji o stanach magazynowych i cenach,
  • nieefektywnym wykorzystaniem czasu pracowników,
  • brakiem uporządkowanej wiedzy na temat klientów i partnerów,
  • brakiem spójnego procesu zarządzania szansami sprzedaży,
  • generowaniem błędów podczas przepisywania zamówień do ERP,
  • problemami z zastępowalnością pracowników,
  • brakiem wiedzy, z jakich powodów firma traci potencjalne transakcje.
Kto skorzysta na wdrożeniu systemu CRM w firmie?

Dzięki programowi CRM sprzedaż przebiega sprawniej, co przekłada się na poprawę funkcjonowania całej organizacji. Zastosowanie systemu CRM przynosi realne korzyści, gdy jest on wykorzystywany mądrze przez wszystkie kluczowe w firmie role. Na dostępie do systemu CRM skorzystają:

  • Pracownicy – zyskają wygodne narzędzie do planowania własnej pracy i zarządzania potencjalnymi klientami oraz obecnymi kontrahentami.
  • Managerowie i Zarząd – management system CRM wykorzysta do monitorowania pracy, efektywności i wyników zespołów, a także szukania wąskich gardeł w procesie.
  • Kontrahenci – klient dzięki systemowi CRM ma zapewnioną wyższą jakość obsługi i lepiej zaplanowany customer experience.
Przypadki użycia systemu CRM

Efektywne systemy CRM znajdują zastosowanie wspierając w przedsiębiorstwach:

  • uporządkowanie wiedzy o współpracy z klientami,
  • usprawnienie procesu generowania potencjalnych klientów,
  • poprawienie komunikacji w firmie (np. przez komunikator czy integrację z pocztą elektroniczną),
  • wygodne planowanie pracy – workflow management,
  • uspójnienie procesu ofertowania,
  • efektywne wykorzystanie czasu przez pracowników,
  • poprawa jakości w procesie obsługi klienta,
  • łatwe zastępowanie nieobecnych pracowników,
  • minimalizacja błędów i pomyłek, np. dzięki wyeliminowaniu konieczności ręcznego wprowadzania zamówień do ERP,
  • personalizację systemu do potrzeb firmy dzięki elastycznej budowie oprogramowania.
CRM dla kogo – w jakich firmach warto rozważyć wdrożenie CRM sprzedażowego?

System CRM pełni funkcję wsparcia w małych, średnich i dużych firmach. Każda z nich ma swoje problemy i potrzeby wynikające ze skali, a także z obszaru działania czy branży. Nie wszystkie typy systemów CRM sprawdzą się zarówno w MŚP, jak i w dużych korporacjach – wybór odpowiedniego rozwiązania jest zatem kluczowy.

Z tego względu istotne jest, by zgłębić informacje o systemach CRM, dowiedzieć się jak działa rozwiązanie, które nas interesuje i poznać cenę wszystkich potencjalnych narzędzi. Wybór systemu CRM warto uzależnić od tego, czy jest on wyposażony w odpowiednie funkcje i spełnia aktualne potrzeby firmy, ale należy też myśleć o przyszłości. Co to znaczy i dlaczego warto mieć na uwadze przyszłość systemów? Wybierając dostawcę systemu CRM zakładamy, że nasza firma będzie zwiększać skalę. Ważne jest zadanie sobie jednego pytania: czy wszystkie elementy CRM i skład systemu będą w stanie rozwijać się wraz z przedsiębiorstwem, zaspokajając tym samym jego rosnące potrzeby?

Jako Questy dostarczamy różne, mniej i bardziej zaawansowane narzędzia CRM, które pozwalają na bezproblemowe przejście z mniejszych rozwiązań na większe i dedykowane. W odpowiednim momencie dla klienta.

Program customer relationship management dla różnych branż

Management system typu Synergius CRM, który może pochwalić się bardzo dużą elastycznością, jest w stanie dostosować się w szybki sposób do bardzo wielu branż – kliknij, by zobaczyć ich pełną listę.

Bezpłatnie przetestuj w CRM zarządzanie relacjami z klientami!

Bez zobowiązań. Bez karty kredytowej. Bezpłatnie przez 30 dni.

Jakie cechy powinien posiadać chmurowy system CRM dla firm?

Szybkie wdrożenie
Proste i szybkie we wdrożeniu oprogramowanie CRM.
Łatwa integracja
Współpraca z systemami ERP i automatyczna wymiana danych.
Duża elastyczność
Możliwość dostosowania systemu do potrzeb użytkownika.
Przejrzystość
Prosty w obsłudze. Niewymagający czasochłonnego szkolenia pracowników.

Często systemy informatyczne CRM łączą się z limitami – miejsca, kontrahentów, szans sprzedaży lub zadań. Zazwyczaj jest to prawdą dla darmowych systemów CRM, które oferują podstawowe funkcje w ograniczonym zakresie. W przypadku chęci zwiększenia ich limitu okazuje się, że darmowy CRM ma jednak cenę – jedynie ukrytą. Dla wielu firm (nie tylko większych) takie limity mogą okazać się zgubne, dlatego Synergius CRM oferuje wszystkie wersje bez limitów.

Skuteczne wdrożenie CRM – jak wybrać odpowiedni system i mierzyć skuteczność?

Wdrożenie w firmie systemu CRM w firmie nie jest tożsame z jego zakupem. Jest to zdecydowanie bardziej złożony proces. O sukcesie można mówić, jeżeli przejdziecie przez kroki wdrożeniowe, dojdzie do eksploatacji rozwiązania, będziecie w stanie utrzymać system CRM w porządku i zaczniecie osiągać realne korzyści. Wdrożenie i przypadki użycia systemu CRM gotowego a dedykowanego znacznie różnią się od siebie. Kluczowe elementy pozostają jednak niezmienne.

  • Opracowanie wizji biznesowej
  • Określenie długoterminowego celu organizacji
  • Opisanie procesów zachodzących w organizacji
  • Wybór rozwiązania
  • Wdrożenie zmiany w organizacji
  • Obserwacja i ciągła optymalizacja

Aby poznać szczegóły każdego etapu zachęcamy Cię do obejrzenia materiału video przygotowanego przez Łukasza Tadyszaka, CEO Questy, producenta m.in. systemu Synergius CRM.

Porażki wdrożeń CRM: dlaczego się nie udaje?
Rozmowa z CEO Questy, Łukaszem Tadyszakiem

W tym materiale poruszyliśmy takie tematy jak:

  • 1:10 - Czy porażka może być winą dostawcy rozwiązania CRM?
  • 2:36 - Które role w firmie wpływają na wdrożenie?
  • 3:59 - Jak niedopasowanie systemu wpływa na sukces wdrożenia?
  • 5:49 - Co jeszcze wpływa na porażkę wdrożenia oprogramowania CRM?
  • 8:21 - Złe podejście do tematu wdrożenia
  • 10:14 - Jak zapobiec porażce we wdrożeniu systemu CRM w przedsiębiorstwie?
Wdrożenie systemu CRM w przedsiębiorstwie - etapy

Operacyjny CRM klienta – możliwości i definicja systemu zintegrowanego z ERP

Na czym polega integracja systemu CRM z ERP? Na wymianie danych pomiędzy dwoma systemami w sposób automatyczny. Jakiego typu dane są synchronizowane? Program CRM do obsługi klientów ma za zadanie pobierać z systemu ERP takie dane jak: informacje o produktach wraz z cenami i stanami magazynowymi, a także: faktury i płatności. Do oprogramowania ERP wysyłane są np. zamówienia.

Koniecznie obejrzyj ten materiał, jeżeli chcesz dowiedzieć się:

  • jak w praktyce wygląda proces integracji systemu CRM,
  • jakie dane są wymieniane,
  • czy proces ten jest bezpieczny.

Chmurowy system CRM pełni funkcję narzędzia do centralnego zarządzania firmą. Nie musisz fizycznie przełączać się pomiędzy wieloma rozwiązaniami w Twojej organizacji. Synergius CRM integruje się z popularnymi na rynku systemami ERP.

  • Subiekt GT
  • Subiekt Nexo
  • Symfonia Handel
  • Wapro ERP
  • Navireo
  • Enova
  • Comarch Optima
  • Comarch ERP XL

Dowiedz się więcej o integracjach CRM.

Budowa oprogramowania a elastyczność – na czym polega personalizacja systemu?

Możliwość dostosowania systemu CRM do potrzeb przedsiębiorstwa to obszar, w którym czujemy się jak ryba w wodzie. Na co warto zwrócić uwagę, aby wybrać odpowiedni system CRM?

  • Czy oprogramowanie CRM umożliwia dostosowanie do naszych potrzeb przez producenta?
  • Czy masz możliwość samodzielnie dostosować system do swoich potrzeb i w jakim zakresie?

CRM software, który nie może zostać dopasowany do potrzeb firmy nie powinien w ogóle być dla Waszej organizacji interesujący. Dlaczego? Nawet jeśli teraz Wasze potrzeby ograniczają się do przechowywania bazy danych kontrahentów i notowania zadań, to w przyszłości może być (i powinno) zupełnie inaczej. Wykorzystanie systemu CRM polega na uporządkowaniu procesów, co w efekcie ma prowadzić do wzrostu skali. Pomyśl o tym już teraz, wybierając dostawcę (czeka Cię pewnie szeroka lista przykładów systemów do analizy) – postaw na tego, który odpowie na Wasze potrzeby:

  • stworzy dla Was zmianę lub nową funkcjonalność,
  • zadbał o mnogość możliwości konfiguracyjnych, tak abyście w dowolnym momencie, samodzielnie i za darmo mogli dostosować system do swoich potrzeb,
  • zapewni długą przyszłość CRM w Waszej firmie i umożliwi w odpowiednim momencie przejście na wyższe rozwiązanie – w pełni dedykowane.

Nasza wersja systemu CRM marketing, sprzedaż i projekty – Synergius CRM ma ogromne możliwości konfiguracji przez samego użytkownika. Coś co u innych dostawców jest dodatkowo płatną zmianą – tu może okazać się prostą konfiguracją.

Joanna Cieluch, Marketing Manager, która informacje o systemach CRM zdobyła dzięki wieloletniemu doświadczeniu, w materiale video wyjaśnia czym jest konfiguracja oraz jak wiele obszarów możesz samodzielnie dostosować aby realizować skuteczne praktyki korzystania z systemu CRM naszej firmy.

Wdrażanie CRM do zrobienia porządku w firmie – funkcjonalność a łatwość obsługi

Łatwość obsługi vs. funkcjonalność to niekończąca się bitwa z którą zmagają się dostawcy wszelkiego oprogramowania. Jak pogodzić te skrajności? Im bardziej funkcjonalne, rozbudowane rozwiązanie tym więcej opcji do ustawienia. Nietrudno wskazać też przykłady systemów, które – choć łatwe w obsłudze – posiadają zdecydowanie zbyt mało funkcji.

Kluczem do sukcesu może się okazać jedna z kluczowych możliwości konfiguracyjnych, na które program CRM pozwala, mianowicie zarządzanie uprawnieniami. Chcesz wybrać system w określonym pakiecie, ale ukryć w nim określoną funkcjonalność? Wyłącz dostęp do tego obszaru!

Nasz system stworzony jest z myślą o wygodzie użytkowania. Mający dostęp do systemu CRM handlowcy mogą działać swobodnie, bez czasochłonnego zastanawiania się nad tym, jak wygenerować ofertę, czy dodać szansę sprzedaży.

Co równie ważne w pierwszych krokach z chmurowym systemem CRM, oferujemy wsparcie techniczne, ale także listę materiałów video, podzielonych na konkretne sekcje. Możesz je obejrzeć w dowolnym czasie i wracać do nich bez ograniczeń.

Lista dostępnych materiałów how-to przydatnych podczas pierwszych kroków we własnym systemie, a także podczas testów demo CRM: TUTAJ. Jeśli jednak masz więcej pytań, na które nie znalazłeś odpowiedzi, zapraszamy do sekcji CRM FAQ: TUTAJ.

Zbuduj przyszłość CRM w Twojej firmie. Wypróbuj narzędzia do zarządzania!

Bezpłatne demo CRM przez 30 dni. Bez zobowiązań. Bez karty kredytowej.

Mobilny CRM co to? – wyjaśniamy pojęcia CRM sprzedaży mobilnej

Mobilny system CRM – W przypadku naszego rozwiązania system CRM pozwala na zarządzanie relacjami z klientami i dostęp do programu z każdego miejsca. Wszystko to dzięki mobilności systemu CRM dla handlowców, z którego klient może skorzystać na smartfonie, tablecie i komputerze. To także pełna wersja systemu w formie responsywnej. Zyskujesz dostęp do wszystkich funkcjonalności CRM, a system dopasowuje się do ekranu Twojej przeglądarki.

Aplikacja CRM – Ograniczona funkcjonalnie wersja systemu dostarczona w formie odrębnej aplikacji na urządzenia mobilne. Powodem takiego zabiegu jest potrzeba maksymalnego uproszczenia rozwiązania, aby w trasie, terenie czy u klienta handlowiec miał szybki dostęp do niezbędnych informacji. Główne możliwości takich aplikacji to przeglądanie bazy kontrahentów, zadań czy tworzenie notatek ze spotkań.

Wybór odpowiedniego CRM FAQ – lepiej zaimplementować rozwiązanie SaaS czy on-premise?

Software as a Service (SaaS), czyli oprogramowanie jako usługa – jest to model, w którym aplikacja przechowywana jest na serwerach dostawcy, natomiast użytkownik korzysta z systemu za pomocą przeglądarki internetowej. Jest to wygodny model dla klienta, ponieważ jest on odciążony od instalacji oraz utrzymania systemu. Chmurowy system CRM klienta ma wtedy stały dostęp do aktualizacji i wsparcia technicznego. Cechuje go też brak konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy informatycznej, by swobodnie z niego korzystać.

Jednorazowy zakup systemu CRM ma w swojej ofercie niewielu producentów. Polega na tym, że klient jednorazowo płaci za licencję systemu, który umieszczany jest na własnym serwerze. Większość przykładów systemów możliwych do zakupienia zapewnia aktualizacje przez rok. W tym modelu opłata jest jednorazowa, klient samodzielnie opiekuje się danymi i ewentualnym procesem integracji z systemem ERP. To rozwiązanie wymaga posiadania wsparcia technicznego.

Analityczny CRM przykłady baz danych – jakie dane gromadzi system?

Baza CRM w kontekście wykorzystania systemów CRM nie oznacza tego, że kupujesz gotową bazę danych klientów z numerami kontaktowymi!

Istnieje wiele zastosowań głównych zalet programu CRM. Jedną z nich jest przejrzysta i wszechstronna baza danych, która usprawnia proces generowania potencjalnych klientów, a także budowania długotrwałych relacji z obecnymi kontrahentami. System CRM umożliwia zbieranie takich informacji jak:

  • baza kontrahentów - lista firm, wraz z całą historią współpracy,
  • baza osób kontaktowych - wraz z danymi kontaktowymi,
  • baza szans sprzedaży - potencjalnych tematów sprzedażowych,
  • baza dokumentów - ofert, zamówień i faktur,
  • baza projektów - aktualnych i archiwalnych,
  • baza produktów i usług - z aktualnymi stanami i cenami,
  • baza zaplanowanych i wykonanych zadań - z podziałem na osoby i zespoły.

Funkcjonalności CRM – do czego służy system?

Funkcje systemu CRM ułatwiają wiele aktywności i powinny przede wszystkim odpowiadać potrzebom przedsiębiorstwa. Oprogramowanie CRM nie powinno mieć ich za dużo, aby nie przeładować widoków zbyt wieloma możliwościami, ale również nie powinno brakować funkcji, które umożliwiają rozwiązanie problemów organizacji. Najlepiej jeśli w elastycznym systemie CRM wszystkie funkcje można włączyć i wyłączyć w dowolnym momencie np. poprzez ograniczenie ich uprawnieniami czy konfigurację. Proces wdrażania CRM powinien prowadzić do usprawnień biznesowych, a nie komplikacji i przytłoczenia – i właśnie taka idea powinna przyświecać organizacji.

Pełna historia współpracy z kontrahentami i baza danych klientów w CRM

Jeżeli mielibyśmy wskazać centralny punkt funkcjonowania systemu CRM, byłaby nim karta klienta. W tym miejscu gromadzone są najbardziej istotne dane dotyczące klienta – od tak podstawowych jak nazwa przedsiębiorstwa, jego NIP, adres, osoby do kontaktu i tym podobne. Oczywiście, jeżeli zachodzi taka potrzeba, przydatnych informacji można umieszczać tutaj znacznie więcej. Dodatkowym atutem tej funkcji systemu CRM w chmurze jest archiwum korespondencji.

W czym najbardziej pomaga zarządzanie klientami w CRM? W karcie kontrahenta znajduje się cała historia współpracy – wszystkie zaplanowane i wykonane zadania wraz z notatką pracowników.

Karty klienta CRM

Zadania i zdarzenia w oprogramowaniu CRM – sprawny workflow management

W systemie CRM wszystkie funkcje mają jeden, ostateczny cel – sprawić, by zarządzanie i koordynacja pracy stały się łatwiejsze. Planowanie zadań w CRM do zrobienia i opisywanie zdarzeń (już wykonanych zadań) to jeden z najważniejszych modułów programu CRM. Jako kierownik masz dostęp do:

  • pełnej listy zadań pracowników,
  • listy wykonanych aktywności z podziałem na typy np. spotkania, przygotowane oferty, kontakt telefoniczny itd.,
  • masz możliwość zlecania zadań innym.

Natomiast jako zespół podczas pracy w systemie CRM możecie podejrzeć zadania innych pracowników, aby np. w sprawny sposób zaplanować Wam wspólną burzę mózgów. Bez poświęcania czasu na dogadywanie terminu.

Pulpit pracownika CRM

Zadania wykonane i planowane są związane np. z:

  • kartą kontrahenta - w ten sposób tworzą spójną bazę wiedzy na temat współpracy z tym kontrahentem,
  • projektami - wszystkie informacje i ustalenia odnośnie zlecenia czy całego projektu są w jednym miejscu, bez możliwości ich usunięcia.

Customer relationship management w sprzedaży – ujednolicony lejek sprzedażowy

Zaprezentowane w postaci tablic kanban, szanse sprzedaży, to drogowskaz w pracy handlowców. Dzięki ujednoliconym procesom system CRM na potrzeby sprzedaży sprawienie przekazuje informacje o potencjalnych transakcjach handlowych, pozwala na zarządzanie nimi oraz szybką ich systematyzację. Dzięki szansom w prosty sposób możesz zorientować się w ilości otwartych tematów oraz sprawdzić, na jakim są etapie.

Widok kanban, który jest jedną z kluczowych zalet programu CRM pozwala na szybką identyfikację najpilniejszych zadań oraz ewentualnych wąskich gardeł.

Szanse sprzedaży w widoku kanban CRM

Poza tym, na kartach szans sprzedaży znajdują się wszelkie najważniejsze informacje dotyczące danej transakcji - takie jak podjęte w jej ramach działania czy wystawione dokumenty (np. oferty). Umożliwia to sprawne zaopiekowanie się potencjalnym klientem lub obecnym kontrahentem nawet w sytuacji, kiedy jego opiekun handlowy jest niedostępny. Program CRM na potrzeby sprzedaży wspiera zatem także zastępowalność pracowników.

Platforma CRM – analiza efektywności firmy, czyli ile naprawdę kosztuje CRM?

Skoro dobry system CRM umożliwia gromadzenie mnóstwa danych musi być wyposażony w moduł raportowania, który w prosty sposób zaprezentuje kluczowe dla przedsiębiorstwa dane i pozwoli ustalić rentowność podejmowanych działań.

W naszym analitycznym systemie CRM po zalogowaniu widoczny jest dashboard managera. To miejsce, które dany pracownik może w pełni dostosować do swoich potrzeb. Najczęściej jest to zestaw najważniejszych raportów generowanych automatycznie na podstawie zbieranych w wydajnym systemie CRM danych.

Dzięki CRM firma jest w stanie wprowadzać usprawnienia poprzez analizę następujących zestawień:

1. Oparte o dane zebrane podczas procesu zarządzania szansami sprzedaży w CRM przykłady raportowania:

  • Lejek szans sprzedaży – prezentuje ilość i wartość szans na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego w systemie CRM.
  • Konwersja lejka – dostarcza informacji o tym ile szans przeszło z etapu na etap, a ile z nich zostało utraconych, wskazuje wąskie gardła procesu.
  • Przyczyny utraty szans sprzedaży – raport, który wskazuje utracone szanse razem z przyczyną utraty i komentarzem pracownika.
Raportowanie sprzedaży z wykorzystaniem oprogramowania klasy CRM

2. Stworzone na podstawie dokumentów np.:

  • ranking kontrahentów – informuje o tym, z którym kontrahentem mamy najwyższą i najniższą sprzedaż,
  • ranking handlowców – wskazuje poziom sprzedaży wg handlowców, czyli m.in. informuje który handlowiec osiągnął najwyższą sprzedaż,
  • ranking produktów – które produkty lub usługi sprzedają się najlepiej, a które najgorzej?
  • dynamika sprzedaży – wartość sprzedaży w danym okresie,
  • i inne, np.: wartość zamówień, wartość wystawionych ofert.
Raporty sprzedaży CRM

3. Stworzone na podstawie wykonywanych aktywności:

  • aktywność wg typów zadań: liczba spotkań z potencjalnymi klientami i obecnymi kontrahentami, liczba wykonanych kontaktów, liczba przygotowanych ofert.
Raport aktywności handlowców w CRM

Chcesz bezpłatnie wypróbować demo CRM i poznać funkcje systemu?

Bez zobowiązań. Bez karty kredytowej. Bezpłatnie przez 30 dni.

Spójny standard ofertowania – po to warto wdrożyć system CRM

Ofertowanie to jedna z funkcji i możliwości systemu CRM wyróżniana w rankingach systemów informatycznych CRM. Chociaż jest tak istotna i doceniana, wiele rozwiązań CRM nadal jej nie ma. O co chodzi?

Ofertowanie to możliwość tworzenia dokumentów ofertowych bezpośrednio w systemie. Jakie wynikają korzyści z wdrożenia systemu CRM z taką funkcją?

  • Wszystkie oferty przedstawione przez Twój zespół sprzedaży będą spójne wizualnie.
  • Wszystkie wystawione oferty są ewidencjonowane i zapisane w karcie kontrahenta.
  • Podczas tworzenia oferty uzupełniają się automatycznie dane o kontrahencie i produktach, więc czas tworzenia dokumentu jest znacznie krótszy.
  • Eliminacja błędów związanych z cenami czy stanami magazynowymi (w systemie do aktualnej bazy produktów i usług mają dostęp wszyscy uprawnieni pracownicy).
Możliwość tworzenia ofert handlowych w systemie CRM
  • Obniżenie kosztów – nie musisz utrzymywać dodatkowych rozwiązań, aby zaprezentować kontrahentom atrakcyjną i dopasowaną do ich potrzeb spersonalizowaną ofertę.
  • Bezpieczeństwo – dane klientów Twojej firmy nie są przechowywane w wielu przypadkowych miejscach.

Wiesz, że dobra oferta dzięki systemowi CRM może pomóc w wielu aspektach? Na wdrożeniu skorzystają pracownicy zajmujący się procesem finalizacji transakcji z klientem i przyczynią się tym samym do ogromnych korzyści przedsiębiorstwa.

Przykłady systemów CRM w zarządzaniu przez cele

Platforma CRM służy definiowaniu celów sprzedażowych. Zarządzanie przez cele jako jedna z funkcjonalności systemów CRM jest bardzo prosta w użyciu.

Zarząd może określić cele dla kierownika sprzedaży oraz kierownik może utworzyć cele dla konkretnego pracownika lub dla wielu jednocześnie, wybierając typ celu oraz interwał czasowy.

Jakie cele są dostępne w Synergius CRM?

  • Cele sprzedażowe – czyli najważniejszy cel handlowy, osiągnięcie konkretnej wartości sprzedaży w określonym czasie.
  • Cele na podstawie aktywności – często traktowane jako cele pośrednie lub dodatkowe, np. ilość spotkań z potencjalnymi klientami i obecnymi kontrahentami, ilość kontaktów telefonicznych lub przygotowanych ofert.
  • Cele indywidualne – możemy stworzyć dowolny cel na podstawie danych zbieranych przez system lub możesz to zrobić samodzielnie mając wsparcie osoby technicznej w swojej firmie.

Jak monitorować poziom realizacji celów dzięki narzędziom CRM online w chmurze?

Praca w systemie CRM sprawia, że pracownik na swoim pulpicie, widocznym od razu po zalogowaniu ma umieszczony widget, który pokazuje poziom realizacji celu w atrakcyjny, wizualny sposób. To dodatkowa motywacja i pewność, że pracownicy pamiętają do czego zmierzają w danym okresie. Kierownicy natomiast oprócz monitorowania swoich własnych celów mogą weryfikować na bieżąco wyniki zespołu sprzedaży. Zaletą CRM jest to, że nie musisz dopytywać o aktywności czy nowe kontrakty - wszystko zobaczysz na swoim pulpicie. Proste, prawda?

Cele handlowców w CRM

Jak zintegrować CRM z pocztą elektroniczną?

Skoro funkcje i możliwości systemu CRM usprawniają obsługę klienta i mają oszczędzić czas, to warto, aby jedną z nich był dostęp do skrzynki e-mail. W systemie CRM korzyść ta może działać np. na dwa sposoby:

  • oprogramowanie CRM umożliwia poprzez protokół IMAP odczyt wiadomości e-mail i ręczne wiązanie wybranych wiadomości np. z kartą kontrahenta,
  • poczta e-mail w CRM pobiera i zapisuje w systemie wiadomości e-mail i automatycznie wiąże je z kartą kontrahenta. Nawet, gdy konto e-mail zostanie skasowane, nadal Wasza firma ma dostęp do ustaleń z kontrahentem.

Po co pobierać do systemu CRM i zapisywać wiadomości w karcie kontrahenta?

  • Żeby nie tracić czasu na poszukiwanie ustaleń handlowych po skrzynkach wielu pracowników.
  • Żeby ułatwić zastępowalność.
  • Aby nie utracić historii Waszej współpracy.
  • Aby nie poświęcać czasu na logowanie się do wielu narzędzi.

Przyszłość systemów – automatyzuj procesy CRM

Dzięki CRM firma ma możliwość skorzystania z automatyzacji sprzedaży - tematu, który jest obecnie na czasie. Jej celem jest zastąpienie pracownika podczas powtarzalnych, prostych czynności. Odpowiedni system CRM pozwala firmom usprawnić ten obszar i sprawia, że handlowcy zyskują więcej czasu na to co ważne, czyli budowanie relacji z klientami online obejmujące kompleksową obsługę kontrahenta i zawieranie transakcji z potencjalnymi klientami.

Jak działa system CRM z możliwością automatyzacji sprzedaży? Zachęcamy do obejrzenia vloga, w którym teorię łączymy z praktyką. Poznasz konkretne przykłady, w których automatyzacja systemu CRM może wyręczyć Twój zespół.

Dobry system CRM w chmurze z opcją map i lokalizacji

Wykorzystanie map i lokalizacji to nadal nowość w wielu przykładach systemów CRM. Synergius CRM umożliwia lokalizowanie członków zespołu sprzedaży, którzy używają dodatkowej mobilnej aplikacji CRM, a także wyświetlanie adresów kontrahentów na tej samej mapie. Jaka płynie korzyść z wdrożenia narzędzia CRM w firmie?

  • Możesz w prosty sposób zaplanować optymalne trasy handlowców.
  • Możesz wyświetlić lokalizację handlowca i przypisać mu np. potencjalnego klienta w jego najbliższym otoczeniu.
Lokalizacja handlowców na mapie w systemie CRM

CRM jako oprogramowanie do zarządzania projektami

Nasz program jako jeden z nielicznych rodzajów systemów CRM, w jednym systemie wspiera sprzedaż i realizację. Dlaczego warto postawić na typy systemów, które posiadają tą funkcjonalność? W programie dostępne są widoki kanban, które porządkują przepływ projektów i zleceń. W przypadku prostego systemu CRM naszej firmy sprawniejsza staje się koordynacja pracy.

Ta mocna strona systemu CRM to drogowskaz w pracy działu realizacji lub marketingu. Każdy z użytkowników systemu CRM wie czym ma się zająć oraz jakie zadania podejmują inni pracownicy. Widoczny jest także postęp danego zadania, więc jako koordynator w szybki sposób ocenisz postęp prac.

Zarządzanie projektami w CRM

Darmowy CRM przez pierwsze 30 dni – wypróbuj demo!

Bez zobowiązań i bez karty kredytowej. Bezpłatnie przez cały miesiąc.

Inne ważne funkcje rozwiązania CRM online

Poznaj więcej możliwości systemu CRM od kuchni:

Informacje

  • O nas
  • Kontakt
  • Konsultacja online
  • Bezpieczeństwo
  • Klienci
  • Case Studies
  • Finansowanie
  • FAQ
  • RODO
  • Dla partnera

Na początek

Wiedza o CRM

Integracje