CRM – coś więcej niż program do ofertowania
Witamy w kolejnej odsłonie vloga “System CRM w zarządzaniu”. Tym razem poruszymy temat kluczowego dla całego procesu sprzedaży etapu, jakim jest ofertowanie. CRM w efektywny sposób wspomaga handlowców również i na tym kroku, przyspieszając i ułatwiając ich pracę oraz służąc jako wygodna baza ofert. A wspierać się odpowiednio dopasowanym systemem warto, ponieważ ofertowanie to obszar, który niesie ze sobą ryzyko wystąpienia pewnych problemów. Jakie to problemy i dlaczego CRM to dobry program do ofertowania - o tym właśnie opowiemy w niniejszym materiale. Zapraszamy do czytania lub oglądania.
Ofertowanie - najczęstsze problemy
Dostępność ofert
Oferty, które handlowiec stworzy dla klienta, są zazwyczaj przechowywane na dysku jego komputera lub na skrzynce mailowej. Czasami są przesyłane na jakiś współdzielony dysk, jeżeli firma takowy posiada i pracownik nie zapomni o wgraniu pliku. Działanie w ten sposób sprawia, że zazwyczaj aktualne dane na temat wymienionych z klientem dokumentów ma tylko jego główny opiekun - a czasami nawet nikt.
Niejednolita oferta
Jeżeli pozostawimy im swobodę działania, to większość handlowców wypracuje swój własny format oferty. Inni, wykorzystując narzędzia takie jak Word czy Excel, skorzystają ze wskazanych szablonów, ale będą je modyfikować według własnych potrzeb. Rezultatem takiego działania jest to, że każda oferta wygląda inaczej, a dokumentacja wystawiana przez firmę charakteryzuje się brakiem spójności.
Podwojone oferty
Z różnych powodów może mieć miejsce sytuacja, w której jednego kontrahenta obsługuje kilku naszych handlowców. Jeżeli nie dysponują oni wspólnym, zautomatyzowanym repozytorium plików, najprawdopodobniej prędzej lub później zdublują się podczas wysyłania klientowi oferty. Ucierpi wtedy wizerunek firmy - szczególnie jeśli oferty te będą niespójne.
Skutecznie zarządzaj ofertowaniem (i nie tylko!) w rewelacyjnym systemie CRM.
Wypróbuj bezpłatnie Synergius CRM. Cały miesiąc testów bez żadnych zobowiązań.
Tworzenie ofert zajmuje zbyt wiele czasu
Przygotowywanie ofert jest zajęciem powtarzalnym i czasochłonnym, a wielu handlowców czuje, że ten czas mogliby wykorzystywać bardziej produktywnie. Zaoszczędzony czas mogliby poświęcić na pozyskiwanie nowych kontrahentów albo też opiekę posprzedażową i budowanie trwałej oraz silnej relacji z gronem lojalnych klientów.
Bierność po przesłaniu oferty
Bardzo często ma miejsce sytuacja, w której handlowiec poprzestaje na wysłaniu kontrahentowi oferty, a następnie przechodzi w tryb biernego oczekiwania na jej akceptację. Nie upewnia się, że oferta do niego dotarła i jest jasna oraz spełnia wszystkie jego oczekiwania. Brak takiego kontrolnego kontaktu często jest jednym z powodów utraty transakcji.
Nie wysłanie oferty
Każdy popełnia błędy i każdemu zdarza się o czymś zapomnieć - również o przesłaniu klientowi obiecanego dokumentu. Pół biedy, jeśli kontrahent przypomni się w tym temacie - wtedy ucierpi jedynie prestiż naszej firmy. Jeżeli tego nie zrobi, transakcja niemal na pewno przepadnie.
Przesłanie zdezaktualizowanej oferty
Jeśli portfolio usług lub produktów naszego przedsiębiorstwa zawiera dużą liczbę pozycji i często się one zmieniają, możemy przypadkowo zaoferować kontrahentom produkty, których tak naprawdę nie ma już w katalogu lub są oferowane na innych warunkach. Późniejsze poinformowanie klientów o zaistniałej sytuacji może być problematyczne i obarczone ryzykiem zerwania relacji.
Brak danych statystycznych o ofertach
Ostatnim dość istotnym problemem związanym z tworzeniem ofert jest kwestia sprawozdawczości. Kierownicy lub członkowie zarządu często nie mają wystarczającej liczby statystyk na temat ofert - ile ich wystawiono, na jakie kwoty opiewają i z jakich kategorii produktowych zawierają najwięcej pozycji. Ciężko analizować im podejmowane działania, wyciągać wnioski i wprowadzać usprawnienia.
Skutecznie zarządzaj ofertowaniem (i nie tylko!) w rewelacyjnym systemie CRM.
Wypróbuj bezpłatnie Synergius CRM. Cały miesiąc testów bez żadnych zobowiązań.
CRM – program do ofertowania
System CRM z powodzeniem może posłużyć jako program do ofertowania i wyeliminować wymienione powyżej bolączki. Specyfika pracy przy użyciu tego narzędzia i oferowane przez nie możliwości pozwalają przyspieszyć, lepiej zorganizować oraz zoptymalizować proces przygotowywania ofert.
Najważniejszą charakterystyką systemu CRM jest to, że jest on wspólną bazą danych dla wszystkich pracowników naszego przedsiębiorstwa. Zależnie od posiadanych uprawnień, mają oni dostęp do określonych zasobów oraz wiedzy. Dotyczy to również ofert, które można przeglądać w zestawieniach o najróżniejszych konfiguracjach.
Praca w programie do ofertowania
Proces tworzenia ofert w systemie CRM, któy może funkcjonować jako program do ofertowania jest bardzo prosty i składa się z kilku szybkich kroków:
- wybór pożądanego kontrahenta,
- wskazanie parametrów takich jak forma płatności czy rodzaj dostawy,
- uzupełnienie pozycji na ofercie i określenie ich cen,
- bezpośrednie przesłanie oferty pocztą elektroniczną lub utworzenie pliku PDF z ofertą.
Zamówienia z ofert
Utworzoną w systemie CRM ofertę bezproblemowo można przekształcić w zamówienie. Nie trzeba od zera tworzyć nowego dokumentu, a cały proces zajmuje dosłownie kilka sekund. Dodatkową zaletą tej opcji jest to, że eliminuje ona ryzyko powstania błędów, które zdarzają się przy ręcznym przepisywaniu danych.
Planowanie zadań
W powiązaniu z opracowaną w systemie CRM ofertą, sprzedawca może zaplanować sobie zadania na przyszłość - na przykład skontaktowanie się z klientem w celu sprawdzenia, czy i jak dokument został odebrany.
Ofertowanie – raporty
Jeżeli chodzi o wiedzę managera o ofertach tworzonych przez jego dział, to program do ofertowania, jakim jest CRM, oferuje mu zestaw analitycznych narzędzi. Chodzi o raporty, dzięki którym kierownik może łatwo przejrzeć dane i statystyki ofert. Przykładowe raporty przedstawiają takie informacje, jak liczba ofert, ich wartość lub kategorie produktów, z których pochodzą ich pozycje. Oczywiście, możemy opracować więcej raportów w zależności od indywidualnych potrzeb.
Podsumowanie
Dzięki opisanym powyżej możliwościom nasz system do zarządzania relacjami z klientami może zoptymalizować ofertowanie. CRM to jednak znacznie więcej niż tylko program do ofertowania. Jeśli poszukujesz kompleksowego narzędzia wspierającego cały proces sprzedażowy, skontaktuj się z nami - opowiemy o naszym systemie Synergius CRM, a także innych rozwiązaniach dla biznesu.
Polecamy przeczytać również:
- Zarządzanie ofertowaniem w CRM
- Udane wdrożenie CRM a kultura pracy
- Lejek sprzedaży w teorii i praktyce
Skutecznie zarządzaj ofertowaniem (i nie tylko!) w rewelacyjnym systemie CRM.
Wypróbuj bezpłatnie Synergius CRM. Cały miesiąc testów bez żadnych zobowiązań.