Automatyzacja sprzedaży – jak oszczędzić czas?
Do najpowszechniejszych błędów występujących w procesie sprzedaży produktów lub usług należy tracenie czasu na wykonywanie zadań, które są proste i powtarzalne. Rozwiązaniem tego problemu jest automatyzacja sprzedaży, która pozwala na zlikwidowanie zbędnych działań oraz znaczące zwiększenie efektywności zespołu.
Na czym polega automatyzacja sprzedaży?
Automatyzacja pracy wykonywanej przez handlowców jest obecnie tematem na topie. Jednocześnie, jest to wyjątkowo szerokie pojęcie, pod którym każdy z nas może rozumieć coś innego. W każdej definicji wspólny jest jednak jej nadrzędny cel - zastąpienie pracy człowieka przez system.
Obserwacja współczesnego rynku oraz wszelakich narzędzi sprzedażowych nie pozostawia żadnych wątpliwości co do tego, że automatyzacja jest wsparciem, po które sięgamy coraz to chętniej, na różne sposoby i w odniesieniu do naprawdę wielu działań handlowych. Nadal pojawiają się obawy, iż w obszarze sprzedaży automatyzacja może w pełni zastąpić pracę handlowca. W Questy jesteśmy jednak zdania, że przy sprzedaży produktów niezbędna jest wiedza, kompetencje, doradztwo i umiejętność nawiązywania relacji handlowca - automatyzacja może być więc tylko i aż wsparciem jego działań.
Automatyzuj sprzedaż w firmie – pozwól Twoim handlowcom działać efektywniej.
Przetestuj Synergius CRM przez 30 dni. Całkowicie bezpłatnie i bez zobowiązań.
Co automatyzujemy?
Na co dzień handlowcy wykonują bardzo dużo aktywności, których celem jest doprowadzenie ich do wygrania szansy sprzedaży. W organizacji ich pracy pomagają im systemy zarządzania, takie jak na przykład CRM. Systemy CRM pozwalają na automatyzację wielu różnych obszarów, np.:
- zbierają maile z wielu skrzynek;
- przechowują leady z wielu źródeł;
- umożliwiają sprawny przepływ wiedzy i odpowiednią koordynację.
Niektóre z nich wyposażone są także w możliwości automatyzacji konkretnych działań handlowych. W tym przypadku system CRM wykonuje za daną osobę określone czynności.
Jeżeli jednak automatyzacja sprzedaży ma być sprawna i przynosić wymierne korzyści, nie powinniśmy starać się automatyzować wszystkiego. Automat sprawdzi się przede wszystkim przy prostych i powtarzalnych czynnościach, które wykonywane są wielokrotnie.
W wytypowaniu działań do automatyzacji może pomóc przede wszystkim rozpisanie procesu sprzedaży organizacji. Następnie należy przyjrzeć się aktywnościom podejmowanym przez każdego z handlowców i wskazać powtarzające się obszary - to właśnie je warto spróbować zautomatyzować.
Jak działa automatyzator?
W procesie automatyzacji sprzedaży wyróżniane są trzy główne etapy - wyzwalacz, warunek oraz akcja.
Pierwszym z nich - wyzwalaczem - jest dowolna wykonana aktywność w ramach danego procesu. W drugiej fazie zadaniem systemu jest sprawdzenie, czy w ramach wykonanej czynności spełnione zostały określone warunki. Jeżeli tak, automatycznie przechodzi on do trzeciego etapu (akcji), wykonując określone przez nas wcześniej działanie.
System CRM wspiera proces zarządzania szansami sprzedaży. Uporządkowany kanban z potencjalnymi tematami jest niezbędnym drogowskazem w pracy każdego handlowca. Potencjalna sprzedaż jest tu nazywana szansą sprzedaży, natomiast zmiana jej statusu to wygranie bądź przegranie szansy, czyli pozyskanie klienta, projektu, nowego tematu lub przegranie.
System CRM przechowuje też uporządkowaną bazę kontrahentów wraz z całą historią Waszej współpracy. Zachowanie segmentacji, oznaczeń i porządku jest tu więc kluczowe.
Automatyzuj sprzedaż w firmie – pozwól Twoim handlowcom działać efektywniej.
Przetestuj Synergius CRM przez 30 dni. Całkowicie bezpłatnie i bez zobowiązań.
Przykład 1 – wygrana szansa sprzedaży
Handlowiec pozyskuje klienta i zamyka szansę sprzedaży, którą oznacza jako “wygraną”. W tym momencie system sam dokonuje segmentacji i zmienia status kontrahenta z “potencjalny” na “aktywna współpraca”.
Wyzwalacz: zmiana statusu szansy sprzedaży
Warunek: szansa wygrana
Akcja: zmiana statusu na “aktywna współpraca”
Przykład 2 – automatyczne wiadomości SMS
Kolejnym przykładem może być sytuacja, w której klient kupił u nas produkt, który np. musi być regularnie serwisowany. W tym przypadku za pomocą automatyzacji w systemie CRM możemy przypomnieć klientowi o konieczności wykonania danej usługi kilka dni wcześniej, by pamiętał on o danym przeglądzie i skorzystał z naszych usług, a nie z usług konkurencji.
Wyzwalacz: czas, codziennie o godz. 10:00
Warunek: proces rozpocznie się za X dni
Akcja: wyślij SMS o treści X
Przykład 3 – automatyczne wiadomości e-mail
W podobny sposób zautomatyzować można obszar rozliczeń z klientem - likwiduje to konieczność ręcznej weryfikacji płatności i przypominania się poszczególnym kontrahentom. Również i tutaj wsparcie systemu CRM okazuje się wyjątkowo pomocne.
Wyzwalacz: czas, codziennie o godz. 10:00
Warunek: osoba kontaktowa ma tag “Rozliczenia” oraz firma ma przeterminowaną fakturę od X dni
Akcja: Wyślij e-mail z przypomnieniem o płatności
Potencjalnych konfiguracji w zakresie automatyzacji jest oczywiście znacznie więcej - wszystko zależy od zaprojektowanego przez Was systemu.
Dlaczego warto automatyzować proces sprzedaży z naszym CRM-em?
- Brak kosztu integracji - automatyzator jest naszym rozwiązaniem, które nie jest uzależnione od żadnej aplikacji zewnętrznej.
- Oszczędność czasu pracowników - dzięki lepszemu wykorzystaniu zasobów.
- Większa efektywność - handlowcy mają więcej czasu, by skupić się na domykaniu tematów.
- Obniżenie kosztu obsługi klienta - oszczędność pieniędzy, które można wykorzystać na usprawnienie np. oferty.
- Brak konieczności integracji kilku rozwiązań - automatyzacja i CRM w jednym.
- Brak ukrytych kosztów - przy korzystaniu z kilku zintegrowanych rozwiązań, z których jedno jest darmowe, szybko może się okazać, że gdy proces naprawdę zadziała - wykonywanych akcji będzie bardzo dużo - wskoczysz na płatny plan, którego początkowo nie przewidujesz. W przypadku naszego rozwiązania nie ma żadnych ukrytych kosztów, które mogłyby Cię zaskoczyć.
Jeżeli chcesz uporządkować swój proces sprzedaży i jednocześnie zaoszczędzić trochę czasu lub jeżeli spodobał Ci się nasz automatyzator i chcesz, abyśmy rozwinęli go o inne możliwości - zachęcamy Cię do kontaktu z nami. :)
Sprawdź także:
- Co to jest CRM?
- Zarządzanie szansami sprzedaży i kampaniami w CRM
- Konfigurowalność i elastyczność systemu CRM
Automatyzuj sprzedaż w firmie – pozwól Twoim handlowcom działać efektywniej.
Przetestuj Synergius CRM przez 30 dni. Całkowicie bezpłatnie i bez zobowiązań.