Program CRM

Nowoczesne narzędzie do zarządzania klientami

Program CRM (ang. Customer Relationship Managment) służy głównie jako baza danych usprawniająca zarządzanie relacjami z klientami w chmurze i wykorzystywanie jej do optymalizacji funkcjonowania przedsiębiorstwa. Praca w systemie CRM wspomaga także zarządzanie procesem sprzedaży towarów i usług, umożliwia tworzenie i zarządzanie ofertami oraz usprawnia planowanie i zarządzanie kampaniami marketingowymi. Cel systemu CRM firmy jest zatem wyjątkowo znaczący. Jednak jak najlepsze programy CRM dla firm działają w praktyce i czy warto z nich korzystać? Jakie funkcjonalności systemu CRM online są istotne dla małej firmy, a jakie dla dużej? Zapoznaj się z naszym artykułem i dowiedz się, jak możesz skutecznie rozwinąć swój biznes!

Co to jest CRM? Filozofia CRM a program CRM online

Pojęcie CRM może być rozumiane dwojako. Z jednej strony istnieje filozofia CRM, czyli koncepcja zarządzania kontaktami z klientami zmierzająca do budowania trwałych, stabilnych i lojalnych relacji. Obok funkcjonują oprogramowania CRM umożliwiające zarządzanie danymi klientów, które przyczyniają się do usprawnień w ewidencji kontaktów, planowaniu działań i realizacji procesu sprzedaży. Należy jednak pamiętać, że oba aspekty są ze sobą powiązane, a skuteczne zarządzanie relacjami z klientami w sprzedaży jako filozofia działania systemu klasy CRM powinno być oczywistością dla każdego świadomego użytkownika.

Sprawdź korzyści z wdrożenia CRM w praktyce!

Bezpłatnie testuj przez cały miesiąc. Bez zobowiązań i bez karty kredytowej.

Budowa i funkcjonalności systemu CRM w chmurze

W Internecie oraz literaturze fachowej znaleźć można mnóstwo informacji na temat tego, czym program CRM jest, jakie są jego wady i zalety. W momencie, kiedy jednak przychodzi co do czego, pracownicy firm często nie wiedzą jak rozwiązania CRM są zbudowane, a co za tym idzie – jak w pełni wykorzystać możliwości systemu CRM i tym samym pomóc firmie.

System zarządzania relacjami z klientami w chmurze składa się z jednej strony z elementów opisujących poszczególne aspekty obsługi klienta i współpracy z nim, z drugiej zaś z takich, które wspierają wyłącznie rozwój i automatyzację procesów biznesowych wewnątrz firmy. Baza danych CRM ułatwia zbieranie i katalogowanie informacji o kontrahentach, sprzedaży czy obrotach przedstawicieli handlowych. To z kolei umożliwia ich bardziej wydajne wykorzystanie (w platformie CRM można je wyszukiwać, edytować, grupować itp.). Program CRM pozwala także, by odpowiednio skonfigurować go do potrzeb przedsiębiorstwa, aby korzyści w firmie były jak największe.

Jak działają narzędzia CRM? Funkcje systemu CRM dla firm

Dzięki narzędziom CRM, w które wyposażony jest każdy dobry system CRM, praca wszystkich użytkowników systemu CRM staje się łatwiejsza na wielu poziomach. Program ten został bowiem opracowany dla przedsiębiorców, którzy w zarządzaniu firmą cenią sobie skuteczność i uniwersalność. Decydując się na wdrożenie oprogramowania CRM otrzymujesz szansę na koordynowanie pracy zarówno swojej, jak i całego zespołu. Ponadto, system oferuje efektywne narzędzia do komunikacji, zarządzania sprzedażą oraz automatyzacji marketingu, szczegółowej analizy danych, a także kompletną wiedzę o klientach danej firmy.

Automatyzacja obsługi klienta – skuteczne zarządzanie relacjami z klientami w sprzedaży

Jednym z podstawowych elementów efektywnego funkcjonowania firmy jest szybki dostęp do danych dotyczących klientów i partnerów biznesowych. System zarządzania relacjami z klientami w chmurze pomaga gromadzić podstawowe dane pozwalające na identyfikację kontrahenta (nazwa przedsiębiorstwa, branża, adres, telefon, NIP, notatki czy uwagi). To z kolei umożliwia pracownikom szybkie odnajdywanie wszystkich informacji niezbędnych do prowadzenia procesu sprzedaży.

Co jeszcze potrafi nowoczesny program CRM do obsługi klientów? Wykorzystanie systemu CRM umożliwia także przechowywanie wszystkich danych kontaktowych do klientów – zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych. Można także przypisać do klienta głównego opiekuna handlowego oraz dodatkowych opiekunów. Zarządzanie komunikacją z klientem w CRM to zatem wygodna baza wiedzy oraz szansa na uniezależnienie od notesów i arkuszy kalkulacyjnych w Excelu. Co więcej, zebrane w bazie CRM dane są w pełni bezpieczne – nie znikną z firmy przy nieobecności pracownika.

Program CRM z bazą klientów
Program CRM z kartą firmy

Sprawny lead management – lejek sprzedażowy w oprogramowaniu CRM

Wdrożenie oprogramowania CRM zapewnia nieocenioną pomoc w usprawnieniu zarządzania procesem sprzedaży w przedsiębiorstwie. Umożliwia on bowiem sprawne zarządzanie lejkiem sprzedażowym, składanie zamówień oraz standaryzację ofertowania. Dzięki narzędziom CRM możliwe jest także archiwizowanie umów (gromadzenie i przechowywanie danych na temat czasu obowiązywania umowy, udzielonych rabatów czy warunków fakturowania), wystawianie faktur i nadzorowanie informacji o stanie ich płatności. Ponadto, systemy CRM przechowują oferty wraz z danymi o cenach indywidualnych czy udzielonych rabatach. Pracownicy mogą więc z wyprzedzeniem planować swoje zadania wobec poszczególnych szans sprzedaży, usprawniając tym samym zarządzanie potencjalnymi klientami i podnosząc jakość obsługi klienta.

W kontekście zarządzania leadami, program CRM pozwala także na automatyzację procesów biznesowych dzięki przekształcaniu oferty w zamówienie klienta oraz raportowaniu ich według dowolnych kryteriów. Co więcej, całość wspierana jest jeszcze bardziej jeśli korzystamy z systemu CRM zintegrowanego z ERP. Integracja z programem handlowym pozwala na dwustronną wymianę danych, przez co dostarcza informacji o bieżących cenach, stanach magazynowych, czy nawet rozliczeniach i poprawia proces zarządzania dokumentami.

Praca w systemie CRM a zarządzanie projektami i pracą zespołu

Podstawą efektywnej działalności firmy jest planowanie i koordynowanie działań pracowników. w systemie CRM zarządzanie relacjami z klientami w sprzedaży jest prostsze dzięki przypomnieniom o zaplanowanych zadaniach. Każdy pracownik posiada swój interaktywny kalendarz z zapisanymi w nim zdarzeniami oraz możliwością podglądu kalendarzy innych pracowników. Dzięki temu handlowcy mogą skupić się na zarządzaniu kontaktami i obsłudze klienta, a nie pilnowaniu terminów kolejnych spotkań czy zadań. Co więcej, system zarządzania klientami może wyświetlać na osobistym pulpicie najbardziej istotne zdarzenia (np. spotkania). Oprogramowanie CRM umożliwia także szybkie i efektywne zarządzanie historią kontaktów z klientem. Przykładem może być notatka z rozmowy telefonicznej lub pismo otrzymane od kontrahenta. Wszystko to wpływa na wyższą jakość procesu obsługi klienta – warto zatem wybrać system CRM pozwalający na kompleksowe zarządzanie zadaniami w sposób opisany powyżej.

Program CRM ze zdarzeniami
Program CRM z kalendarzem

Darmowy system CRM przez 30 dni – wypróbuj demo!

Bezpłatnie przetestuj Synergius CRM. Bez zobowiązań i bez karty kredytowej!

Baza danych CRM – zalety systemu CRM w analizie danych klientów

Dlaczego baza danych CRM jest jedną z kluczowych korzyści z wdrożenia CRM? w celu zwiększania efektywności funkcjonowania firmy warto korzystać z narzędzia do zarządzania danymi analitycznymi na podstawie działań pracowników. Prosty system CRM wspiera ten aspekt i umożliwia generowanie raportów dla zarządu, dzięki czemu szybko i efektywnie skontrolujesz działanie zespołu handlowców. Raporty pokazują również obroty poszczególnych pracowników w danym okresie, a zarząd ma dostęp do danych, wskazujących jak przebiega lead management i zarządzanie procesem sprzedaży. Co więcej, program tworzy analizy wskazujące, jacy klienci generują największe obroty (ranking kontrahentów) oraz jakie produkty są przez nich najczęściej kupowane. Możliwości systemu CRM w zakresie analizy danych przyczyniają się do większej automatyzacji procesów sprzedaży, a także pozwalają w szybszy sposób wyciągać wnioski i wprowadzać usprawnienia.

Program CRM z raportami
Lejek sprzedaży na pulpicie handlowca

Dobry system CRM dla firmy – rodzaje systemów CRM

Jak wybrać system CRM? Aplikacja CRM, system mobilny, czy przeglądarkowy?

Odpowiedni system CRM dla każdej firmy może być czymś zupełnie innym, ponieważ potrzeby różnych przedsiębiorstw w zakresie zarządzania relacjami z klientami w sprzedaży bywają całkowicie odmienne. Chcąc spełniać oczekiwania różnych podmiotów, dostawcy oprogramowania tworzą różnego rodzaju systemy CRM.

Najpopularniejszym rozwiązaniem CRM jest system zarządzania klientami dostępny w przeglądarce, z którego korzystać może każdy z dostępem do komputera lub laptopa i połączenia internetowego. Duża część handlowców realizuje działania w terenie i taka wersja programu nie jest dla nich wystarczająca. Antidotum na ten problem jest mobilny system CRM pozwalający, dzięki swojej responsywności, na użytkowanie go na każdym urządzeniu. Trzecią opcją jest aplikacja CRM, czyli odrębne narzędzie mające wbudowane najważniejsze możliwości systemu CRM – od zarządzania kontaktami i danymi dotyczącymi klientów, aż po zarządzanie projektami czy campaign management.

Program CRM - dostępny na komputer, tablet i telefon

Zarządzanie relacjami z klientami online a zainstalowana platforma CRM - różnice i podobieństwa

Na rynku istnieje kilka różnych przykładów systemów CRM, które można podzielić ze względu na sposób uzyskanego dostępu. Przedsiębiorstwo może zdecydować się, by wdrożyć system CRM w modelu SaaS, który nazywany jest też często mobilnym systemem CRM. W przypadku modelu Saas użytkownik dokonuje opłaty w formie subskrypcji. Tego typu programy CRM pozwalają na korzystanie z nich z użyciem przeglądarki internetowej. Nie ma obowiązku instalowania niczego na swoim komputerze, a dostawca systemu CRM zapewnia stałą dostępność oprogramowania.

Firmy mogą też podjąć decyzję, by wdrożyć system CRM "On-Premises", czyli zainstalować rozwiązanie CRM na własnym sprzęcie. Tego typu bezpośrednie zintegrowanie systemu CRM wyróżnia znacznie wyższy koszt początkowy, ponieważ konieczna jest zapłata za pełen zakup systemu. Tego typu przykłady systemów CRM kładą znacznie większą odpowiedzialność po stronie użytkownika, który odpowiada za utrzymanie i poprawne funkcjonowanie rozwiązania.

Co zatem warto mieć na uwadze podczas wdrożenia systemu CRM? Chcąc wdrożyć system CRM, przed rozpoczęciem poszczególnych etapów tego procesu warto przede wszystkim zastanowić się, którą opcję CRM firma może skuteczniej wykorzystać. Wybierając najlepszy system CRM warto zatem wziąć pod uwagę cenę, własne możliwości i wiedzę, a także bezpieczeństwo danych. Tylko w ten sposób przedsiębiorstwo może się upewnić, że cele systemu CRM wspierają rozwój biznesu a nie go hamują.

Korzyści z wdrożenia systemu CRM w dużych i małych firmach

Wdrożenie oprogramowania CRM w przedsiębiorstwie to nie tylko zakup systemu. Aby w pełni korzystać z możliwości platformy CRM konieczne jest zrozumienie działania i podstaw procesu obsługi klienta oraz zarządzania szansami sprzedaży w programie. Tylko takie podejście – zintegrowanie systemu CRM z życiem firmy – będzie kamieniem milowym w usprawnianiu jej działania. Wykorzystanie w ten sposób systemu CRM zapewnia, że przedsiębiorstwo będzie w stanie w pełni wykorzystać wszystkie funkcje, które system oferuje, podnosząc tym samym jakość obsługi klienta. Finalnie, wybór odpowiedniego systemu CRM i wiążąca się z tym satysfakcja kontrahenta przełożą się na zwiększenie rentowności firmy. Chcesz przetestować chmurowy system CRM dla małej firmy? Zdecyduj się na wersję demo i usprawnij Twoją firmę z pomocą systemu CRM.

CRM dla małych firm to za mało? Wypróbuj chmurowy system CRM dla dużych przedsiębiorstw

Poszukujesz systemu klasy CRM dla większej firmy? Sprawdź system Aura Business – oprogramowanie CRM umożliwiające zarządzanie wieloma rozbudowanymi i indywidualnie skonstruowanymi procesami. Proces obsługi klienta i zarządzanie historią kontaktów, automatyzacja marketingu, rozbudowany campaign management i zarządzanie danymi analitycznymi – to tylko niektóre z elementów, które rozwiniesz wraz z rozwiązaniem Aura Business. Tego rodzaju wersja systemu CRM umożliwia sprawne zarządzanie szczególnie w przypadku większych i bardziej wymagających firm.

Przeczytaj więcej o programie CRM do obsługi klientów:

Oprogramowanie CRM dla firm – wypróbuj bezpłatne demo!

Testuj przez cały miesiąc za darmo i bez zobowiązań. Bez karty kredytowej.

Informacje

  • O nas
  • Kontakt
  • Konsultacja online
  • Bezpieczeństwo
  • Klienci
  • Case Studies
  • Finansowanie
  • FAQ
  • RODO
  • Dla partnera

Na początek

Wiedza o CRM

Integracje