Funkcje systemu CRM – zestawienie 14 najważniejszych

Obecny rynek oferuje wiele systemów CRM. Niektóre z nich mają podobne cechy, ale przeważnie różnią się od siebie oferowanymi narzędziami. Zestawiliśmy dla Ciebie funkcje systemu CRM, które według nas powinien posiadać dobry program CRM.

Liczba funkcji systemu CRM nie jest gwarancją sukcesu, dlatego wybierz system CRM, który będzie precyzyjnie odpowiadał na potrzeby Twojego przedsiębiorstwa. Nieważne, czy dopiero szukasz programu CRM, czy jesteś doświadczonym menedżerem, który potrzebuje większych możliwości - w tym artykule na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Wypróbuj funkcje systemu CRM w praktyce i usprawnij Twój biznes.

Darmowe testy bez zobowiązań. Przez cały miesiąc. Bez karty kredytowej.

1. Integracja z programem handlowym

Integracja z programem handlowo-magazynowym to jedna z najważniejszych funkcji systemu CRM. Dzięki dwustronnej wymianie informacji użytkownik ma dostęp do danych, które zawsze są aktualne. Z programu handlowego przekazywane są informacje takie jak: baza kontrahentów, dokumenty faktur, baza produktów wraz ze stanami magazynowymi i cenami. Natomiast system CRM wysyła do systemu ERP dokumenty zamówień. Integracja z programem handlowym odbywa się automatycznie. Pracownicy nie muszą przepisywać danych ręcznie, dzięki czemu oszczędzają czas i eliminują ryzyko pomyłki. Synergius CRM integruje się z wieloma programami handlowo-magazynowymi. Tutaj możesz sprawdzić pełną listę integracji.

Funkcja systemu CRM - integracja z programem ERP.

2. Zarządzanie szansami sprzedaży

Efektywne zarządzanie procesem sprzedaży to klucz do sukcesu każdej firmy. Jednym z najważniejszych zadań, jakie stoją przed systemem CRM jest wsparcie sprzedaży. Program CRM powinien pozwolić na projektowanie własnych procesów sprzedaży, z własnymi etapami i atrybutami. Ważne jest, aby posiadał możliwość tworzenia wielu kampanii sprzedażowych.

Będzie to przydatne wtedy, kiedy jeden z zespołów zajmuje się sprzedażą aktualnych produktów, natomiast inny wprowadzaniem zupełnie nowego na rynek. W obu przypadkach funkcje systemu CRM powinny dać Ci możliwość dostosowania kampanii do Twoich potrzeb.

Uporządkowany w ten sposób proces sprzedaży powinien zostać uzupełniony w raporty dla handlowców i kierowników, aby mogli stale doskonalić procesy i osiągać coraz lepsze wyniki.

Funkcja systemu CRM - zarządzanie szansami sprzedaży.

3. Kompletna wiedza o kontrahentach w jednym miejscu

Baza wiedzy o kontrahentach to jedna z podstawowych i tym samym najbardziej kluczowych funkcji systemu CRM. Program CRM gromadzi informacje o klientach w uporządkowany sposób. System tworzy wspólną bazę wiedzy o Twoich kontrahentach i partnerach. Dzięki temu nie musisz prowadzić notatek ani tworzyć plików w Excelu oraz Wordzie.

Taki sposób przechowywania danych stanowi gwarancję bezpieczeństwa, ponieważ nie znikną z Twojego systemu CRM. Inaczej byłoby w przypadku, kiedy pracownik zapisywałby notatki, które mogłyby odejść razem z nim w przypadku choroby lub zmiany pracy. Wrażliwe dane, którymi dysponuje firma, takie jak dane osobowe oraz dane o współpracy wymagają szczególnej ochrony. Dlatego gromadzenie ich wymaga korzystania ze sprawdzonych i bezpiecznych rozwiązań, takich jak system CRM.

Funkcja systemu CRM - baza wiedzy o kontrahentach.

Baza wiedzy ma wpływ na budowanie relacji z klientem. Dlatego ważne jest, aby tworzyć historię kontaktów firmy z danym klientem. Bez systemu CRM może wydawać się to trudne, zważywszy na to, że kontrahent mógł mieć kilku opiekunów handlowych, którzy kontaktowali się z nimi wielokrotnie oraz ustalali różne rzeczy.

Ze wsparciem systemu CRM staje się to łatwiejsze, ponieważ handlowiec jest zwolniony z obowiązku pamiętania o wszystkim. Wśród funkcji systemu CRM powinna znaleźć się możliwość podejrzenia historii kontaktów z klientem. Pozwala ona zadbać o to, aby obsługa klienta była komfortowa i profesjonalna. Umożliwi to karta kontrahenta, zawierająca potrzebne informacje od pierwszego kontaktu z klientem.

Wypróbuj funkcje systemu CRM w praktyce i usprawnij Twój biznes.

Darmowe testy bez zobowiązań. Przez cały miesiąc. Bez karty kredytowej.

4. Planowanie i koordynacja pracy

Skuteczność pracowników zależy od odpowiedniego planowania pracy. Program CRM powinien umożliwić efektywne zarządzanie zadaniami pracowników. Nie powinni poświęcać swojej uwagi na zapamiętywanie informacji o zadaniach oraz umówionych spotkaniach z klientem, dlatego system CRM odpowiednio wcześniej może o nich przypomnieć. Pomocny w planowaniu i koordynacji pracy okazuje się również pulpit pracownika, na którym można umieścić informacje najbardziej potrzebne w codziennej pracy m.in. kalendarz z zadaniami i spotkaniami z klientami.

Ważne jest też to, aby monitorować prowadzone działania. Musisz mieć pewność, że są one skuteczne i efektywne. Jako osoba odpowiedzialna za sprzedaż, docenisz możliwość kontroli pracy swoich handlowców dzięki systemowi CRM. Musisz mieć możliwość monitorowania działań zaplanowanych oraz zrealizowanych przez pracowników. Program CRM powinien zapewnić dostęp do listy zadań do wykonania przez handlowców - tych planowanych oraz wykonanych. CRM powinien generować potrzebne raporty. Wyeliminowanie konieczności przesyłania plików pomiędzy pracownikami pozwala zaoszczędzić czas i skraca proces podejmowania decyzji (wszystkie ważne dokumenty są dostępne w systemie CRM).

Funkcja systemu CRM - planowanie pracy.

5. Zarządzanie ofertowaniem

Komunikacja z klientem jest bardzo ważna, dlatego warto zadbać o spójność kierowanych do nich komunikatów. Dotyczy to także ofert, które przekazujesz potencjalnym klientom. Czy w Twojej firmie prezentujecie klientom atrakcyjne wizualnie i spójne oferty?

System CRM przechowuje spis wszystkich ofert przekazanych klientom wraz z informacją o indywidualnych cenach lub rabatach. Jedną z funkcji systemu CRM powinna być możliwość szybkiego przekształcenia oferty w zamówienie, tak by zaoszczędzić czas i zmniejszyć ilość dodatkowych zadań. CRM powinien także umożliwiać tworzenie własnych szablonów ofert.

Dodatkiem do zarządzania ofertami w systemie CRM są automatyczne raporty, które prezentują np. procent wystawionych ofert wg kategorii produktowej lub wartość przekazanych ofert w miesiącach.

Funkcja systemu CRM - zarządzanie ofertowaniem.

6. Zarządzanie projektami

Synergius CRM wspiera zarządzanie projektami poprzez narzędzia takie jak Widoki Kanban i Wykres Gantta. Widoki Kanban to narzędzia, które ułatwiają kierownikom planowanie pracy i monitorowanie realizacji zadań. Zadania dla zespołu są uporządkowane na etapy, przypisane do osób odpowiedzialnych oraz wyposażone w dodatkowe informacje (pasek postępu, porównanie aktualnego estymatu do zakładanego czasu). Natomiast wykres Gantta to zaawansowane narzędzie do planowania i koordynacji wielu czynności i projektów w czasie. Wizualizacja harmonogramu pozwala w szybki sposób monitorować realizację wszystkich projektów.

Funkcja systemu CRM - zarządzanie projektami.

7. Aplikacja mobilna

Praca handlowca związana jest ze spotkaniami oraz wizytami u kontrahentów. Funkcja systemu CRM, jaką jest kompatybilność aplikacji mobilnej z systemem CRM pozwoli na korzystanie z programu CRM na Androidzie oraz iOSie, a co za tym idzie – na szybkie odnajdywanie danych podczas spotkań.

Dzięki tej funkcjonalności pracownicy mogą dodawać nowe zadania lub kontakty oraz mieć dostęp do ważnych informacji na ich temat. A to wszystko dzięki współpracy z bazowym systemem CRM.

Wypróbuj funkcje systemu CRM w praktyce i usprawnij Twój biznes.

Darmowe testy bez zobowiązań. Przez cały miesiąc. Bez karty kredytowej.

8. Lokalizacja kontrahentów na mapie

Duże znaczenie dla pozyskania kontrahenta ma lokalizacja jego przedsiębiorstwa. Bardzo często handlowcy znajdują się w sytuacji, w której wymagane jest osobiste spotkanie z potencjalnym klientem. Czasem takie spotkania mogą nieść za sobą trudności organizacyjne, szczególnie kiedy firma działa w skali ogólnokrajowej. Aby zoptymalizować czas pracy i trasy przejazdu do klienta, system CRM oferuje funkcję wyświetlania lokalizacji kontrahentów na mapie. Dzięki temu handlowiec może zredukować czas i koszta podróży.

Jedną z ważniejszych funkcji systemu CRM jest właśnie wyświetlanie lokalizacji kontrahentów na mapie. Jest to duże ułatwienie dla handlowca. Pozwala na umówienie spotkań z kilkoma klientami, którzy znajdują się w tym samym regionie. System CRM pozwala także na filtrowanie kontrahentów na podstawie statusu relacji. Może wyświetlić firmy w danym rejonie, które nie są jeszcze klientami firmy i postarać się o spotkanie.

9. Raporty dla zarządu

Monitorowanie prowadzonych działań zdaje się być trudne i nużące. To od Ciebie zależy, czy chcesz przeglądać i analizować wiele plików oraz arkusze w Excelu i poświęcać czas na tworzenie wykresów, które pozwolą Ci zobrazować Twoje wyniki. Jeżeli chcesz, aby rezultaty Twoich działań były przejrzyste i możliwe do przeanalizowania w szybki sposób, zdecyduj się na system CRM, który wygeneruje Ci odpowiedni raport.

Chcesz dowiedzieć się, który z Twoich kontrahentów generuje największy przychód? A może sprawdzić aktywność handlowców? To tylko przykładowe raporty, które powinien zapewnić dobry system CRM.

Funkcja systemu CRM - raportowanie działań i wyników.

10. Zarządzanie katalogiem produktów

Wspólny katalog produktów to niewątpliwie kolejna przydatna funkcja w systemie CRM. Jest to spójna i dostępna dla wszystkich pracowników baza wiedzy o oferowanych przez firmę usługach i produktach. Warto, aby system CRM umożliwiał Ci zarządzanie polityką cenową i rabatową. Jest to bardzo przydatne narzędzie, które wykorzystuje się w celu ustalenia indywidualnych warunków sprzedaży.

Funkcja systemu CRM - zarządzanie produktami.

11. Uporządkowana komunikacja wewnętrzna

Sprawny przepływ informacji w firmie to jeden z kluczowych czynników, determinujących sukces. Dobry system CRM może Ci w tym pomóc!

Jeżeli zdecydujesz się na system CRM powinien mieć wbudowany komunikator, standaryzujący i usprawniający komunikację wewnętrzną. Taki komunikator umożliwi skuteczny przepływ informacji w ramach zespołu i całej firmy. Dodatkowo, przydatnym rozwiązaniem przy procesie np. wprowadzania zmian w organizacji jest publikacja aktualności i ogłoszeń.

Funkcja systemu CRM - komunikacja.

12. Zintegrowana poczta

Program CRM przechowuje wiele informacji, które zostały wymienione podczas omawiania poprzednich funkcji. Czy możesz sobie wyobrazić system CRM bez dostępu do poczty e-mail?

Dobry system CRM to taki, który wykorzystuje protokół IMAP do integracji z Twoim klientem pocztowym, np. Outlook-iem. Taka możliwość pozwala na szybkie odszukanie wiadomości. Wystarczy, że otworzysz kartę kontrahenta. Dzięki temu, nie musisz przeglądać ogromnej liczby wiadomości w poszukiwaniu informacji.

Funkcja systemu CRM - integracja z pocztą e-mail.

13. Elastyczne zarządzanie uprawnieniami

Jest to jedna z najważniejszych funkcji dobrego systemu CRM. Dlaczego jest tak istotny dla użytkownika?

Zarządzanie uprawnieniami jest gwarancją bezpieczeństwa danych. Dobry system CRM powinien umożliwić elastyczne zarządzanie uprawnieniami, czyli nadawanie i odbieranie je wybranym użytkownikom. Ograniczony dostęp do faktur i rozliczeń zminimalizuje ryzyko związane z dostępem do informacji przez niepowołane osoby, np. Handlowcy niekoniecznie potrzebują dostępu do raportów przygotowanych dla zarządu. Nowy pracownik nie powinien mieć najmniejszej możliwości przypadkowego usunięcia lub edycji danych o współpracy z kluczowymi klientami. Funkcja zarządzania uprawnieniami w systemie CRM powinna eliminować takie ryzyko.

Funkcja systemu CRM - zarządzanie uprawnieniami.

14. Automatyzator

Dzięki funkcji automatyzacji system CRM może pracować za Ciebie. Dobry system CRM zadba także o to, aby powtarzalne i monotonne czynności nie zajmowały dużego nakładu pracy handlowca. Wysyłka powiadomień o zaległych płatnościach czy otwieranie wielu szans sprzedaży to przykłady działań, które może zautomatyzować skuteczny program CRM.

Co więcej, powinieneś móc samodzielnie ustalać reguły automatyzacji. To pozwoli wykorzystać tą funkcję systemu CRM w pełni, dostosowując jej działanie do potrzeb Twojego przedsiębiorstwa.

Funkcja systemu CRM - automatyzacja działań.

Więcej na temat CRM:

Wypróbuj funkcje systemu CRM w praktyce i usprawnij Twój biznes.

Darmowe testy bez zobowiązań. Przez cały miesiąc. Bez karty kredytowej.

Informacje

  • O nas
  • Kontakt
  • Konsultacja online
  • Bezpieczeństwo
  • Klienci
  • Case Studies
  • Finansowanie
  • FAQ
  • RODO
  • Dla partnera

Na początek

Wiedza o CRM

Integracje