Jak efektywnie zarządzać sprzedażą jako Menedżer CRM?

Jak wiadomo, pod terminem „customer relationship management” (zarządzanie relacjami z klientami) kryje się zarówno ogólna filozofia, jak i system informatyczny, który wspiera budowanie, utrzymywanie oraz rozwój relacji z klientem. Beneficjentami drugiego z tych narzędzi są w praktyce całe działy sprzedaży w firmach – od indywidualnych handlowców, którzy na co dzień mają kontakt z klientem, aż po kierowników, np. Customer Relationship Managera. Pojawia się jednak pytanie: jak powinien korzystać z systemu CRM menedżer sprzedaży, by działać skutecznie? W których funkcjach i możliwościach rozwiązania CRM manager znajdzie największe wsparcie, i które z nich są najczęściej wykorzystywane? A także w jakim stopniu używanie programu CRM w pracy jako Menedżer CRM wpływa na efektywne zarządzanie sprzedażą?

W artykule poruszamy takie tematy jak:

  • narzędzia CRM dla menedżera relacji z klientami,
  • pulpit pracy menedżera sprzedaży i dedykowane zakładki,
  • baza kontrahentów – łatwe zarządzanie danymi klientów,
  • karta kontrahenta – podstawa do budowania relacji,
  • procesy sprzedażowe – ułatwienie dla menedżera marketingu i sprzedaży,
  • efektywny menedżer sprzedaży a korzystanie z raportów,
  • organizacja pracy z wykorzystaniem kalendarza i zadań,
  • ustandaryzowane dokumenty – sposób na spójność,
  • zarządzanie uprawnieniami i sprawna kontrola.

Zapoznaj się z poniższym materiałem i dowiedz się, jak doświadczony CRM manager musi działać na co dzień, by osiągać maksymalną skuteczność przy wdrażaniu strategii CRM i dbaniu o zarządzanie danymi klientów.

Narzędzia CRM dla menedżera danych klientów

Zaczynając od podstaw – software CRM to takie rozwiązanie informatyczne, którego zadaniem jest wspieranie wszystkich procesów na linii klient-organizacja, a także wspomaganie automatyzacji w firmie. Choć współcześnie wdrażane strategie CRM i rozwiązania biznesowe znajdują zastosowanie na wielu różnych płaszczyznach (np. realizacja, marketing), niniejszy materiał skupia się na ich tradycyjnym wykorzystywaniu w obszarze sprzedaży. Skuteczne zarządzanie zespołami sprzedażowymi nie tylko bowiem wymaga doświadczonego managera CRM, ale też bezpośrednio wiąże się z używanymi przez niego narzędziami. Do takich instrumentów należą właśnie systemy do zarządzania relacjami z klientami, które dziś wykorzystują lub planują wykorzystać niemal wszystkie liczące się na rynku przedsiębiorstwa.

CRM mobilny i desktopowy

Customer Success Manager i jego pulpit pracy – stała wiedza o aktywności firmy

Pierwszą i jednocześnie niezbędną dla menedżera relacji z klientami funkcją systemu CRM, która pozwala w mgnieniu oka zapoznać się z sytuacją całej firmy jest pulpit pracy. To funkcjonalność, z której skorzystają osoby na stanowisku CRM Managera, Customer Communications Managera, Customer Experience Managera, Customer Loyalty Managera oraz wszystkich pokrewnych.

Codzienny kontakt z wszystkimi handlowcami firmy i bieżące przeglądanie wysyłanych przez nich ofert czy faktur to wyjątkowo czasochłonne zajęcia, na które nie każdy szef sprzedaży zawsze znajdzie czas. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest właśnie pulpit menedżera marketingu i sprzedaży (lub tylko jednej z tych ról), który w jednym widoku, w przejrzysty i czytelny sposób ukazuje wszystkie najważniejsze informacje o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Dostosuj swój pulpit pracy – dedykowane zakładki i rola „CRM Analyst”

W pierwszej zakładce przedstawione są aktywności właściciela pulpitu, czyli po prostu Twoje – menedżera relacji z klientami i sprzedaży. Miejsce to pozwala Ci na szybki pogląd własnego kalendarza i dzisiejszych zadań (w tym na przykład spotkań zaplanowanych dla Ciebie przez handlowców). Możesz również na bieżąco śledzić aktualny poziom realizacji kluczowych celów.

Pulpit menedżera sprzedaży

Z kolejnej zakładki doświadczony manager CRM ma możliwość podglądu wszystkich aktywności działu sprzedaży – na przykład indywidualnych celów pracowników, podejmowanych przez nich działań czy ostatnich zdarzeń sprzedażowych względem wybranych kontrahentów.

Aktywność handlowców jako raport dla menedżera sprzedaży

Poza aktywnością własną czy całego działu sprzedaży, z pulpitu pracy dzięki narzędziom CRM menedżerowie mają dostęp do praktycznie wszystkich kluczowych wskaźników efektywności w firmie. Domyślasz się już, dlaczego to nieocenione źródło wiedzy dla ról takich jak CRM Analyst? Na poszczególnych zakładkach znajdziesz na przykład dynamiczną analizę wyszczególnionych najważniejszych danych w zakresie szans sprzedaży i zarządzania relacjami, ofertowania, składanych zamówień czy sprzedaży w całej organizacji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pulpicie pracy CRM kierownika i jego możliwościach, serdecznie zapraszamy do zapoznania się z materiałem, który poświęcony jest temu tematowi - ARTYKUŁ.

Wykorzystaj system CRM do efektywnego zarządzania danymi klientów i sprzedażą

Wypróbuj bezpłatnie Synergius CRM. Bez zobowiązań i bez karty kredytowej. Przez cały miesiąc.

Baza kontrahentów – obszerna wiedza o klientach

Kolejnym istotnym elementem oprogramowania CRM, z którego skorzysta menedżer ds. obsługi klienta jest baza kontrahentów, gromadząca wszystkie niezbędne, dotyczące ich dane. Korzystając z CRM menedżerzy powinni mieć gwarancję, że tego rodzaju informacje zawsze będą odpowiednio i przejrzyście uporządkowane, co umożliwia z przeanalizowanie ich w dowolnym momencie.

Karta kontrahenta – podstawa do budowania relacji

Na całą bazę klientów Twojej firmy składają się pojedyncze karty kontrahentów, które po brzegi są wypełnione istotnymi z punktu widzenia menedżera danymi klientów.

Standardowo, pierwsze miejsce od góry strony w karcie kontrahenta zajmuje zakładka poświęcona ogólnym informacjom o przedsiębiorstwie. Znajdziesz tam, oczywiście, takie elementy jak nazwa firmy, jej adres, numer NIP, ale też przypisanego do niej handlowca-opiekuna czy informacje dotyczące osób kontaktowych i inne, bardziej szczegółowe dane.

Menedżer sprzedaży z wiedzą o kontrahentach

Następna w kolejności jest zakładka Parametry, która poświęcona jest wszelkim informacjom opisującym indywidualny sposób obsługi, które wpływają na doświadczenie klienta.

Atrybuty” stanowią zbiór kluczowych dla menedżera relacji z klientami i całej firmy charakterystyk kontrahenta: m.in. status Waszej współpracy, wielkość jego biznesu, branżę, potencjał na poszczególne produkty. Te pola oczywiście, jako osobie na stanowisku managera CRM pozwala Ci w pełni dostosować do potrzeb przedsiębiorstwa, wpisując tu wszelkie istotne w Waszej segmentacji klienta obszary.

Karta kontrahenta atrybuty

Wszystkie szanse sprzedaży przypisane do kontrahenta w CRM menedżerowie mają możliwość śledzenia w dedykowanej temu aspektowi zakładce.

Idąc dalej, w zakładce “Dokumenty” menedżer danych klientów z łatwością przejrzy wszystkie powiązane z klientem zamówienia, oferty handlowe, faktury, dokumenty magazynowe czy płatności.

Ostatnią zakładką, na którą należy zwrócić uwagę są “zadania i zdarzenia”, które w praktyce stanowią historię całych Waszych dotychczasowych relacji z kontrahentem i zaplanowanych wobec niego działań – z łatwością możesz więc monitorować wszystkie podejmowane wobec klientów przez handlowców aktywności. W CRM kierownik ma również możliwość, aby w kilku kliknięciach zaplanować zadania dla swoich pracowników, o których – oczywiście – dostaną oni odpowiednie powiadomienie.

Zadania i zdarzenia menedżera sprzedaży i jego zespołu

Zarządzanie procesem sprzedażowym

Osobie na stanowisku managera CRM musi umożliwić łatwe zarządzanie całym procesem sprzedażowym – i właśnie do tego służy moduł szans sprzedaży. Podstawowy widok tej funkcji pozwala na analizę wszystkich otwartych przez wybranych handlowców szans. W CRM manager zobaczy więc, ile tematów jest obecnie w trakcie zamykania czy jakie są wartości poszczególnych szans sprzedaży. Dodatkowo, w paru kliknięciach sprawdzi także, co się dzieje z danym leadem i pozna jego pełną historię. Ikony przy szansach podpowiedzą, że zbliża się termin wykonania jakiegoś zadania albo, że taki termin już minął, i że któryś z pracowników nie wykonał zaplanowanego zadania w odpowiednim czasie.

Tak samo Customer Relationship Manager dowie się też o trzeciej sytuacji (prawdopodobnie najbardziej niekorzystnej dla przedsiębiorstwa), w której ktoś w ogóle nie zaplanował dalszych kroków w związku z daną szansą sprzedaży. Oznacza to po prostu, że firma wygenerowała koszt pozyskania potencjalnego klienta, ale nikt się tak naprawdę nim nie zajmuje, co – oczywiście – każdy menedżer ds. obsługi klienta uzna za wyjątkowo cenną informację.

Zarządzanie szansami - kanaban dla menedżera sprzedaży

Poza klasycznym widokiem procesu w CRM menedżerzy powinni korzystać również z tak zwanego widoku zegara, który podsumowuje wszystkie wygrane szanse sprzedaży na przestrzeni miesięcy, zliczając jednocześnie ich wartość. Jest to wyjątkowo wygodny sposób na sprawdzenie poziomu realizacji określonych targetów i planowanie kolejnych na następne okresy.

Widok szans sprzedaży dla menedżera sprzedaży

Idąc dalej, kolejnym kluczowym podsumowaniem w zakresie szans sprzedaży jest ich przedstawienie w formie listy. Taki widok pozwala na podgląd praktycznie wszystkich szans, które przeszły przez dział handlowy w firmie – zarówno tych jeszcze otwartych, jak i tych już wygranych czy przegranych. To ważne, bowiem często w CRM manager musi mieć szybki dostęp do wybranych informacji. Ten widok pozwala mu z łatwością filtrować dane pod względem dowolnych wartości, na przykład tytule szansy, statusie, dacie otwarcia lub zamknięcia, przypisanym pracowniku czy nawet źródle pozyskania.

Lista wszystkich szans dla menedżera sprzedaży

Efektywny menedżer korzysta z raportów

Niezbędnym elementem software CRM pozwalającym kierownikom na skuteczne podejmowanie decyzji każdego dnia są wbudowane w systemie raporty. Kontynuując poprzedni wątek, znaczna część z nich poświęcona jest właśnie szansom sprzedaży. W CRM kierownik z łatwością przeanalizuje np. utracone szanse i sprawdzi przyczyny ich utraty, czy też po prostu na bieżąco będzie monitorować aktywność poszczególnych handlowców.

Raport aktywności pracowników z zespołu menedżera sprzedaży

Co więcej, raporty w CRM pozwalają także sprawdzić konwersję lejka i zidentyfikować wąskie gardła procesu, dzięki czemu można doskonalić ofertę firmy lub sposób pozyskiwania klientów. Dla przykładu, jeśli pracownicy handlowi duży procent szans tracą na pierwszym etapie, może to świadczyć o pozyskiwaniu leadów w niewłaściwym targecie. Z kolei, nadzwyczajnie duża utrata po ofertowaniu może sugerować pewne problemy związane z samą ofertą produktową firmy, która – na przykład – wypada dla klientów niekorzystnie na tle konkurencji.

Wykorzystaj system CRM w swojej pracy i efektywnie zarządzaj sprzedażą

Wypróbuj bezpłatnie Synergius CRM. Bez zobowiązań i bez karty kredytowej. Przez cały miesiąc.

Organizacja pracy z wykorzystaniem kalendarza i zadań

Kolejnym kluczowym obszarem CRM managera jest przejrzysty kalendarz. To nie tylko kolejne miejsce, w którym szybko i wygodnie możesz planować Twoim handlowcom zadania, ale też sposób na natychmiastowe przejrzenie wszystkich zadań przez nich wykonanych oraz tych nadchodzących. Dodatkowo, jeśli zdarzy się sytuacja, w której pracownik będzie się z jakimś tematem spóźniał, dzięki funkcji kalendarza zobaczysz, że nie jest on na bieżąco i będziesz w stanie podjąć odpowiednie działanie.

Kalendarz CRM menedżera sprzedaży

Poza widokiem tradycyjnym kalendarz pozwala również na podgląd w formie listy aktywności. To wyjątkowe udogodnienie w szczególności dla osób, które wolą analizować zadania różnych pracowników w postaci tabeli, a nie bezpośrednio na kalendarzu. Dzięki tej opcji możesz, na przykład, sprawdzić wszystkie zrealizowane spotkania czy wykonane w danym czasie telefony przez określonych pracowników – wystarczy zaledwie kilka kliknięć. Poszczególne zdarzenia mogą – a nawet powinny – zostać opatrzone odpowiednią notatką, dzięki czemu jako menedżer ds. obsługi klienta nie otrzymujesz jedynie suchych informacji, a faktycznie jesteś w stanie trzymać rękę na pulsie i kontrolować to, co się dzieje w firmie.

Lista zadań i zdarzeń - menedżer sprzedaży ze stałą kontrolą

Ustandaryzowane dokumenty – sposób na spójność

Przechodząc z menu do zakładki “dokumenty”, w bazowej wersji systemu masz bezpośredni dostęp do składanych ofert handlowych czy zamówień klienta, aktualnych faktur sprzedaży czy zakupu bądź całego repozytorium plików.

System do zarządzania relacjami z klientami ma w kwestii ofertowania szczególnie istotne znaczenie, pozwala bowiem na wprowadzenie jednolitego standardu w całej firmie i zadbanie o spójny wizerunek przedsiębiorstwa. Zarządzając raportami dotyczącymi ofert handlowych w CRM masz dostęp do pełnej listy ofert wystawionych przez Twoich handlowców, z uwzględnieniem, na przykład, najczęściej oferowanych produktów lub ich kategorii.

Mendżer sprzedaży z wiedzą o wynikach ofertowania

W drugiej z ważnych zakładek dokumentów czyli “zamówieniach klienta” możesz na bieżąco monitorować wszystkie składane przez Twoich handlowców zamówienia, ich statusy oraz produkty, których dotyczą lub ich kwoty – zarówno te brutto, jak i netto.

Raport o zamówieniach dla menedżera sprzedaży

Menedżer sprzedaży kontroluje i nadaje uprawnienia

Idąc dalej, zintegrowanie systemu CRM z Twoim serwerem pocztowym pozwoli Ci na zarządzanie uprawnieniami w taki sposób, by przyznać Ci pełen dostęp do skrzynek pocztowych Twoich pracowników. Dzięki temu zawsze będziesz miał wgląd do wysyłanych przez nich wiadomości i kontrahentów, z którymi się kontaktują, a oni nie będą musieli informować Cię o każdym pojedynczym kontakcie z klientem.

W podobny sposób możesz również zarządzać uprawnieniami samych pracowników w Twoim systemie. Tylko od Ciebie zależy bowiem, do jakich funkcji i jakich informacji w CRM-ie mają oni dostęp. Jest to więc wyjątkowo szybki i prosty sposób na zabezpieczenie się przed niepożądaną utratą danych.

Uprawnienia CRM

Podsumowanie – efektywny Customer Relationship Management z systemem CRM

Zarządzanie działem handlowym to bez wątpienia wyjątkowo trudna sztuka. Świetnym dopełnieniem wysokich kompetencji menedżera sprzedaży może być właśnie system CRM, którego funkcje tworzone są z myślą o ułatwianiu pracy kierowników.

Mamy nadzieję, że przygotowany przez nas materiał okaże się dla Ciebie wartościowy i wskaże odpowiednią drogę do skutecznego korzystania z CRM-a. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości lub pytania, serdecznie zapraszamy Cię do kontaktu z naszymi specjalistami.

Sprawdź system Aura Business – elastyczne rozwiązanie dedykowane dla klientów z większymi potrzebami. To narzędzie dla dużych organizacji o określonej specyfice działania, które wymagają narzędzi indywidualnie dopasowanych do swoich procesów.

Polecamy także:

Z łatwością realizuj pełen zakres obowiązków CRM managera w Synergius CRM

Wypróbuj rozwiązania CRM Team Leadera. Testuj za darmo przez 30 dni bez zobowiązań!

Informacje

  • O nas
  • Kontakt
  • Konsultacja online
  • Bezpieczeństwo
  • Klienci
  • Case Studies
  • Finansowanie
  • FAQ
  • RODO
  • Dla partnera

Na początek

Wiedza o CRM

Integracje