Kokpit menedżerski – jedno spojrzenie i znasz sytuację całej firmy

Kokpit menedżerski – jedno spojrzenie i znasz sytuację całej firmy

Jesteś kierownikiem i codziennie odpowiadasz za decyzje, na których opiera się rozwój firmy? By je podejmować bazujesz na danych, czy wróżysz z fusów? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się:

  • Czym jest kokpit menedżerski?
  • Dlaczego kierownicy chętnie na nim pracują?
  • Jak go stworzyć nie poświęcając zbyt dużo czasu?

Kluczowe wskaźniki efektywności – KPI

Kokpit menedżerski to element systemu CRM, dzięki któremu błyskawicznie zapoznasz się z firmowymi kluczowymi wskaźnikami efektywności (KPI). By ocenić bieżącą sytuację w firmie wystarczy jeden rzut oka na dane.

Ile czasu musiałby poświęcić np. szef sprzedaży, gdyby miał przejrzeć wysłane oferty, faktury, czy też porozmawiać z każdym handlowcem w firmie? Zapewne byłoby to wiele godzin.

W dobie łatwo dostępnej technologii nie ma czasu na jego marnotrawstwo. Jest bowiem jednym z najdroższych zasobów, dlatego jako rozsądny kierownik powinieneś dążyć do maksymalizacji jego wykorzystania. Z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania IT oraz optymalizacja procesów.

Zasiądź za Twoim własnym kokpitem menedżera i podejmuj najlepsze możliwe decyzje.

Bezpłatne testy Synergius CRM. Przez całe 30 dni. Bez zobowiązań i bez karty kredytowej.

Jak powinien wyglądać kokpit menedżerski?

Na to pytanie nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Zawartość pulpitu zależy wyłącznie od Ciebie i Twoich potrzeb. Jako menedżer sprzedaży Twoim zamiarem będzie obserwacja bieżących wyników sprzedażowych.

Tylko tyle? Jeśli realizacja odbywa się według planu to wystarczy. Co gdy jednak na drodze pojawiają się przeszkody? Wtedy na pulpicie przydadzą się dodatkowe informacje. Jakie na przykład?

  • Wysokość sprzedaży wg handlowców albo poziom realizacji celów - który z nich ma lepsze wyniki, a który gorsze? Możliwa jest sytuacja, w której jeden sprzedawca jest motorem napędowym całej sprzedaży lub wręcz przeciwnie, masz zespół skutecznych handlowców, ale jeden z nich potrzebuje wsparcia.
  • Słupki sprzedaży są poniżej oczekiwań? Należy cofnąć się i sprawdzić poprzednie etapy lejka sprzedażowego. Czy liczba zapytań ofertowych, wysłanych ofert i złożonych zamówień jest wystarczająca do wykonania założonego planu sprzedażowego w danym okresie?
  • Twoja firma, mimo wprowadzania usprawnień do oferty, i tak odnotowuje spadek liczby klientów? Na ratunek może przyjść raport przyczyn utraty szansy sprzedaży.
  • Chcesz szybko sprawdzić, czy handlowcy wykonują zadania zgodnie z planem? Twój kokpit menedżerski może zawierać listę bieżących aktywności oraz widok szans sprzedaży. Więcej na temat możesz przeczytać tutaj.

Korzystając z dowolnego oprogramowania informatycznego dla firm (np. CRM) z pewnością gromadzisz istotne dla Twoich procesów biznesowych dane, które mogą posłużyć do budowy zestawu kluczowych wskaźników.

Jako że tego typu rozwiązania są nam bliskie omówiliśmy przykładowe kokpity menedżerskie oraz jak zbudować takie narzędzie w kilka chwil. Chcesz zobaczyć, jak powyższe przykłady działają w praktyce? Obejrzyj odcinek vloga, który znajduje się na początku tego artykułu i przekonaj się, jak w rzeczywistości wygląda kokpit menedżerski.

Kokpit menedżerski - przykład z systemu CRM

Kokpit menedżerski może to być jeden widok danych lub wiele. Jest to miejsce, w którym manager znajduje wszystkie kluczowe według niego wskaźniki. W przykładzie poniżej możesz zobaczyć jak wygląda taki pulpit w systemie CRM. Jest on rozbudowany, składa się z kilku zakładek danych.

Pierwsza zakładka przedstawia aktywności właściciela pulpitu. Ma on do dyspozycji kalendarz, listę zadań i poziom realizacji własnych celów sprzedaży.

Druga przedstawia aktywności działu sprzedaży.

Trzecia zakładka odnosi się do wyników kampanii sprzedażowej.

Kolejna zakładka prezentuje wyniki sprzedaży.

Jeszcze inna - to lista zdarzeń, czyli wykonanych zadań przez pracowników.

Jak stworzyć kokpit menedżerski w kilka minut?

Załóżmy, że część z przedstawionych przez Asię w filmie raportów odnosi się do Twoich potrzeb. Jak zatem zbudować kokpit menedżerski w CRM?

Na początek jedna uwaga: kokpit powinien zawierać tylko najważniejsze wskaźniki. Wyłącznie te bez których nie da się ocenić, czy obrany kierunek jest prawidłowy. Pokusa dodania wszystkich opcji jest z pewnością bardzo duża, ale staraj się tego nie unikać. Zbędne widgety tylko niepotrzebnie będą odwracać Twoją uwagę.

Jakie elementy wybierzemy do naszej pierwszej zakładki kokpitu menedżera?

  • Dynamikę sprzedaży – to najważniejszy wskaźnik. Sama liczba nic nie powie, jeśli nie znamy danych historycznych.
  • Listę zadań i kalendarz, by mieć pod kontrolą zaplanowane aktywności i spotkania
  • Listę zdarzeń pracowników, by móc monitorować ich bieżącą pracę i móc w razie potrzeby zareagować.
  • Cele pracowników, aby mieć wgląd w ich indywidualne wyniki.

Jaki jest idealny kokpit menedżerski?

  • Przedstawia wyłącznie najważniejsze dane,
  • Jest przejrzysty i dobrze wygląda – jedno spojrzenie wystarczy, by poznać sytuację firmy,
  • Można go szybko utworzyć i z łatwością modyfikować.

Mamy nadzieję, że przybliżyliśmy Ci możliwości i cechy kokpitu menedżerskiego. Jak już wiesz, nie ma jednego, prawidłowego wzoru na jego stworzenie. Musi być on zawsze skrojony na miarę Twoich potrzeb i celów. Jeśli spodobała Ci się wizja posiadania takich możliwości w Twojej firmie, skontaktuj się z nami, a zaoferujemy Ci możliwość bezpłatnego przetestowania systemu CRM z kokpitem menedżerskim.

Zasiądź za Twoim własnym kokpitem menedżera i podejmuj najlepsze możliwe decyzje.

Bezpłatne testy Synergius CRM. Przez całe 30 dni. Bez zobowiązań i bez karty kredytowej.

Sprawdź również: