5 funkcji, które musi posiadać dobry CRM dla handlowców

5 funkcji, które musi posiadać dobry CRM dla handlowców


Jaki powinien być CRM dla handlowców? Jeśli jesteś w trakcie wyboru systemu dla swojej firmy i nie wiesz, jaki CRM będzie odpowiedni dla mobilnego handlowca, dobrze trafiłeś. Przygotowaliśmy dla Ciebie zbiór wskazówek, które pomogą Ci podjąć odpowiednią decyzję.


Jaką rolę pełni CRM dla handlowców?


System do zarządzania informacjami o klientach powinien służyć przede wszystkim handlowcom, dlatego to ich potrzeby są kluczowe przy wyborze systemu.


CRM powinien być dla nich podstawowym narzędziem, które ułatwia i przyspiesza ich codzienną pracę.Różni się ona jednak w zależności od branży, rodzaju prowadzonej sprzedaży czy jej skali.


A więc:

Pracownik, który dużą część swojego czasu spędza poza biurem będzie potrzebował odpowiednio dopasowanego rozwiązania. Takiego, które bierze pod uwagę specyfikę wykonywanych przez niego zadań i dopasowuje się do niej.


Czego potrzebuje przedstawiciel handlowy?


Specyfika mobilnej sprzedaży sprawia, że potrzeby handlowca są inne, niż w przypadku pracy w biurze. Co jest najważniejsze w przypadku systemu CRM dla handlowców? Oto 5 rzeczy, które naszym zdaniem powinien potrafić dobry system dla mobilnego handlowca:


1.      System on–the–go


W pracy mobilnej kluczowa okazuje się dostępność systemu. Niezależnie od tego, gdzie w danej chwili znajduje się pracownik,musi mieć stały dostęp do informacji o klientach, ich zamówieniach czy historii współpracy. Wiele systemów na rynku oferuje rozwiązania mobilne, aplikacje CRM czy dedykowane wersje na telefony komórkowe.

CRM dla handlowców telefon i aplikacja

W kieszeni masz cały system czy pół–system?


Warto jednak zwrócić uwagę na to, aby system w wersji mobilnej nie okazał się być okrojoną jego wersją. Odpowiednie rozwiązanie, które ma pełnić rolę CRM dla handlowców, musi udostępniać pełen zakres funkcji także z poziomu Twojego smartfonu i tabletu.


Jakie funkcje są najważniejsze dla mobilnego sprzedawcy?


2.      Dostęp do wiedzy o klientach


Wiesz już, że mobilny CRM to dobry wybór dla przedstawiciela handlowego.Oczywiście sama forma udostępnienia systemu to jedynie wierzchołek góry lodowej. To, co liczy się naprawdę, to fakt, jakie informacje udostępnia dany CRM i jak pozwala nimi zarządzać. CRM dla przedstawiciela handlowego powinien dawać możliwość łatwego wglądu w dane klientów, ich zamówienia czy historię współpracy.


Elastyczny system CRM to taki, w którym sam możesz decydować jakie dane zbierasz i w jaki sposób nimi zarządzasz. Możliwość dodawania własnych atrybutów czy cech do każdego kontrahenta to olbrzymia przewaga niektórych systemów. Co więcej, handlowiec nie powinien poświęcać czasu na uzupełnianie danych, które z łatwością można pobrać (np. z bazy GUS), więc warto się upewnić, że wybrany system oferuje taką możliwość.


3.      Pewność w planowaniu pracy


Dostęp do kalendarza to standard w większości systemów CRM dostępnych na rynku.Jednak przed wyborem CRM dla handlowców, przyjrzyj się, jak wygląda proces zarządzania zadaniami w danym systemie. Czy do zadań można podpiąć kontrahenta lub/i szansę sprzedaży? Czy zadania mogą przyjmować indywidualne typy (np. wystaw ofertę, skontaktuj się z klientem, przygotuj prezentację)? Dodatkowo zwróć uwagę na to, czy do danego zadania możesz wprowadzić więcej niż jednego wykonawcę, albo czy masz możliwość wyszukiwania i filtrowania zadań. To szczególnie przydatne przy większych projektach, które rozciągają się w czasie i wymagają zaangażowania wielu osób.


Gospodarowanie czasem handlowca wymaga szczególnego podejścia do komunikacji.System CRM dla handlowców powinien dawać możliwość błyskawicznego kontaktu z biurem, np. poprzez wbudowany komunikator. Dzięki temu wystarczy zostawić krótką wiadomość lub zlecić zadanie do wykonania dla innego pracownika. Nie trzeba poświęcać czasu na kolejną długą rozmowę, która miała trwać tyko chwilę.


5.      Zarządzanie dokumentami w mobilnym systemie CRM


To kolejny element szczególnie ważny dla każdego handlowca, który pracuje mobilnie.Możliwość zarządzania ofertami i zamówieniami każdego klienta z poziomu urządzenia przenośnego jest olbrzymią zaletą niektórych systemów. Przed wyborem CRM dla handlowca weź pod uwagę to, w jaki sposób tworzy się dokumenty ofertowe i zamówienia.


Tworzenie dokumentów

Czy można to zrobić z poziomu karty kontrahenta, czy szansy sprzedaży? Czy dane klienta uzupełniają się automatycznie? Handlowiec może wprowadzić do niej gotowe produkty z katalogu? Czy ma dostęp do historii zmian w ofertach? To z pozoru błahe rzeczy, które z czasem mogą znacząco wpłynąć na jakość i komfort pracy przedstawiciela handlowego.


Dlaczego nie warto lekceważyć potrzeb mobilnych handlowców?


CRM to nie tylko system dla firmy. Jego wdrożenie zakłada także szczególne podejście do Twoich klientów.To ich satysfakcja jest najważniejsza dla Twojej firmy. W przypadku braku odpowiedniego systemu do zarządzania informacjami lub jeśli wybierzesz nieodpowiedni system, mogą pojawić się komplikacje.Najczęściej okaże się, że liczba pomyłek będzie zbyt duża, aby utrzymać współpracę z niektórymi klientami.


Co może się stać?


W najgorszym wypadku Twój handlowiec pomyli klientów lub zapomni o zobowiązaniach. Pomyłki mogą wynikać z wadliwego lub przestarzałego sposobu na zbieranie informacji. Takimi prowizorycznymi rozwiązaniami są papierowe kalendarze lub arkusze Excela, które rozszyfrować może jedynie ta osoba, która je tworzy. A co w przypadku zmian personalnych na stanowisku przedstawiciela handlowego? Nie powinny one dotykać Twoich klientów i wpływać na poziom ich zadowolenia, prawda?


Jak się przed tym uchronić?


W odpowiednio zarządzanej firmie, klienci nie powinni nawet odczuć, że zmienił się przedstawiciel handlowy, który ich odwiedza, bowiem jakość obsługi jest na stałym (bardzo wysokim) poziomie. Odpowiedni CRM dla handlowców zapewnia płynną i bezproblemową zmianę pracownika. Bez niego wszystkie informacje o klientach, ich współpracy i stanie waszych relacji odejdą z Twojej firmy wraz z danym handlowcem.


Aby uchronić się przed negatywnymi skutkami zmian personalnych, ale także aby zabezpieczyć pracowników przed pomyłkamiczy łatwiej wdrażać nową kadrę i, co najważniejsze,dać klientom pełną satysfakcję ze współpracy – postaw na sprawdzone i elastyczne rozwiązania.


Wiesz już, jak wybrać odpowiedni CRM dla handlowców? Jeśli masz więcej pytań lub zainteresował Cię nasz produkt – skontaktuj się z nami!