Jak skutecznie zarządzać relacjami z klientami?

Czy wiesz, że pojęcie „zarządzanie relacjami z klientami” można utożsamiać z popularnym biznesowym hasłem – CRM? Co wspólnego ma to hasło z obsługą klientów? Otóż CRM to nic innego jak „Customer Relationship Management”, czyli anglojęzyczna wersja tytułowego terminu.

Zarządzanie relacjami z klientami jest dość szerokim sformułowaniem, ale dotyczy ono zarządzania kontaktami biznesowymi. Pod tym pojęciem znajdują się wszelkie działania, które firma podejmuje w celu uzyskania jak najlepszych i najtrwalszych stosunków ze swoimi obecnymi oraz przyszłymi klientami. Wzrost satysfakcji klientów, wzrost efektywności kontaktu z klientami czy też wzrost lojalności klientów – wszystkie te idee przyświecają temu procesowi. W centrum działalności biznesowej stawia on bowiem klienta – to on jest najważniejszy i determinuje podejmowane przez firmę aktywności, prowadzące w dłuższym okresie do wzrostu rentowności przedsiębiorstwa.

W firmach prowadzących działalność B2B zarządzanie relacjami z klientami i proces obsługi klienta odgrywają jeszcze większe znaczenie, ponieważ budowanie relacji jest droższe, dłuższe i wymaga większego zaangażowania.

Czytaj dalej, a dowiesz się między innymi:

  • jakie etapy obejmuje proces zarządzania relacjami z klientem?
  • na co należy zwracać uwagę podczas zarządzania klientami?
  • jak wybrać system CRM i jak wdrożenie CRM może pomóc w budowaniu relacji?

Rozwijaj relacje z klientami i zwiększ satysfakcję klientów!

Wypróbuj Synergius CRM – bezpłatnie przez cały miesiąc. Bez żadnych zobowiązań!

CRM jako system informatyczny w strategii zarządzania relacjami

Powyżej została przedstawiona definicja pojęcia „zarządzanie relacjami z klientami”. Jednakże CRM to nie tylko filozofia biznesowa. To także rozwiązanie informatyczne, którego zadaniem jest pomoc w realizacji strategii dotyczącej budowania stosunków z odbiorcami i wzrost efektywności kontaktu z klientami.

Jak jednak działa system CRM w praktyce? Specjalnie dedykowane funkcje i możliwości systemu CRM mają przyczyniać się także do lepszego zarządzania sprzedażą i wzrostu zysków przedsiębiorstwa oraz wpływać na efektywniejsze zarządzanie projektami w codziennych obowiązkach.

Jakie są główne funkcjonalności systemów CRM? Dobry system CRM pozwala na zbieranie, magazynowanie i analizowanie informacji (stąd używane niekiedy określenie „analityczny CRM”) nie tylko o kliencie, ale również o innych czynnikach wpływających na zarządzanie relacjami i wpływającymi na jakość obsługi klienta. Poza tym, odpowiedni system CRM pozwala na planowanie i automatyzację zadań marketingowych, ułatwia zaoferowanie klientowi wsparcia i szkolenia. Dodatkowo, mobilny system CRM (obsługiwany przez przeglądarkę internetową) stanie się potężną bazą danych dotyczących klientów dla pracowników niezależnie od tego, w którym miejscu będą się znajdowali.

Więcej o wykorzystaniu systemu CRM i jego wpływie na wzrost efektywności sprzedaży dowiesz się z naszego vloga.

Customer Relationship Management – czy robisz to dobrze?

Zarządzanie relacjami z klientami to stały proces. Jest to bardzo ważne zdanie, które warto zapamiętać i kierować się nim w czasie codziennego zarządzania kontaktami z kontrahentami.

Wielu przedsiębiorców, kierowników i handlowców popełnia ten sam błąd. Utożsamiają zarządzanie relacjami z pozyskiwaniem klientów, które jest tylko jednym z etapów rozbudowanego procesu. Może to wynikać z braku wiedzy lub też być konsekwencją zapatrzenia na jeden cel, którym jest wzrost efektywności sprzedaży i zdobycie jak największej liczby nowych odbiorców.

Pozyskiwanie to jedno, a utrzymanie i wzrost wartości klienta pozyskanego to drugie. Obie czynności są kluczowe w lepszym zarządzaniu relacjami. Dbanie o zadowolenie klienta na każdym etapie współpracy jest ważne – nie można o tym zapominać. Jakie fazy są najistotniejsze i w jaki sposób mogą być one wspierane przez system CRM dla firm? Czytaj dalej, a dowiesz się więcej.

Marketing – dobra oferta dzięki systemowi CRM

Nowoczesny system zarządzania relacjami z klientami zakłada, że proces ten rozpoczyna się jeszcze przed pierwszym kontaktem. Z tego względu należy zadbać o jakość komunikatu i oferty zamieszczanych we wszystkich kanałach marketingowych. Istotna jest spójność, przejrzystość oraz wzbudzenie zainteresowania. Nikt nie chce tracić swojego cennego czasu na nieinteresujące i bezwartościowe treści.

Zarządzanie potencjalnymi klientami i dogłębne poznanie swojej grupy odbiorców pomaga w tworzeniu materiałów i kierowaniu komunikatów pośrednich oraz bezpośrednich. Daje to możliwość indywidualizacji, co przyczynia się do efektywniejszej realizacji działań na dalszych etapach, umożliwiając także automatyzację zadań marketingowych.

W pozyskiwaniu i budowaniu trwałych relacji, na których powinno zależeć każdej firmie, pomagają też zadowolenie klientów obecnych (i wiążący się z nim wzrost lojalności klientów), którzy swoją satysfakcją oferują najlepsze z możliwych działań marketingowych – polecanie.

Zarządzanie marketingiem w CRM

Pozyskiwanie i obsługa klienta – baza danych CRM

Równie istotnym etapem w systemie zarządzania klientami jest samo pozyskiwanie klienta, które można określić jako wspólne zadanie marketingowców i handlowców. W tym przypadku skupimy się bardziej na tych drugich, którzy mają bezpośredni wpływ na zarządzanie potencjalnymi klientami i finalizację współpracy.

W tej fazie rolą pracowników działu sprzedaży jest przeprowadzenie potencjalnego klienta od zainteresowania do decyzji zakupowej. Niezwykle ważne znaczenie na wzrost efektywności sprzedaży ma jakość obsługi klienta, która – wraz z specyfikacją produktową lub usługową – wpływa na jego ostateczną decyzję.

Pamięć o kliencie, poczynionych ustaleniach oraz zaplanowanych zadaniach jest niezwykle ważna w zarządzaniu kontaktami. Trudno mówić o zadowoleniu klientów i ich chęci do współpracy, jeśli nie poczują się oni zaopiekowani.

Rozwiązaniem jakich błędów – których pojawienie się może przekreślić wszystkie wysiłki – jest baza danych CRM?

  • zapominanie o spotkaniu,
  • przeoczenie terminu rozmowy telefonicznej,
  • brak wysyłki oferty w terminie,
  • nieodpowiadanie na wiadomości e-mail,
  • brak spójności komunikatów,
  • rywalizacja o klienta wśród pracowników.

Pamięć ludzka czasami zawodzi i niezbędne okazuje się wykorzystanie rozwiązań informatycznych. W tym przypadku, jak sama nazwa wskazuje, zastosowanie może mieć wydajny system CRM ułatwiający gromadzenie i dostęp do danych.

Wbudowany w rozwiązanie CRM panel szans sprzedaży pozwala na odpowiednie zarządzanie procesem sprzedażowym. Zintegrowany system CRM usprawnia i porządkuje ten proces, ponieważ w przystępnej wizualnie formie typu kanban przedstawione są poszczególne szanse i etapy, w których się one aktualnie znajdują.

Wykorzystaniem panelu szans sprzedaży

Widok pojedynczej szansy sprzedaży jest ogromną bazą wiedzy, która wspiera lepsze zarządzanie relacjami i wzrost satysfakcji klientów. Wszystkie najważniejsze informacje w zarządzaniu potencjalnymi klientami znajdują się w jednym miejscu i dzięki możliwościom systemu CRM mogą być w prosty sposób wykorzystywane do formułowania spójnego komunikatu.

W przypadku podjęcia współpracy świetnie sprawdza się Karta klienta, która w analitycznym CRM obejmuje jeszcze więcej danych o kontrahencie.

Zarządzanie relacjami z klientami z pomocą karty kontrahenta

Ważnym elementem budowania relacji wpływającym na jakość obsługi klienta są także zadania i zdarzenia.

Zadania w systemie zarządzania relacjami to pamięć podręczna handlowca. Wdrożenie oprogramowania CRM wyposażonego w funkcję powiadomień przyczynia się do terminowej realizacji ustaleń. Jeśli zapomnisz o ważnym spotkaniu – operacyjny CRM będzie pamiętał o nim za Ciebie. Dobry system CRM pozwala Ci wykorzystać w swojej pracy także widżet Kalendarza.

Zarządzanie relacjami z klientami z pomocą zadań

Rejestrowanie zdarzeń dzięki systemowi CRM wpływa na budowę historii relacji z klientem. Jest to szczególnie istotne w przypadku długoletnich współprac, ale ogromną rolę odgrywa w przypadku każdego kontaktu – zapewnia spójną jakość obsługi klienta oraz jest wsparciem w zarządzaniu kontaktami w przyszłości. Firma gwarantuje w ten sposób lepsze zarządzanie relacjami, co z kolei przyczynia się do wzrostu lojalności klientów, a nawet i wzrostu wartości klienta zgodnie ze wskaźnikiem LTV (Life Time Value).

Zarządzanie relacjami z klientami z pomocą zdarzeń

Wykorzystanie systemu CRM do takiego sposobu organizacji powoduje też przejrzystość działania poszczególnych handlowców. Dane systemu CRM wskazują, że wybrany klient jest już zaopiekowany i zostały wobec niego podjęte określone czynności. Dzięki oprogramowaniu CRM nie ma zatem problemów związanych z obsługą jednego klienta przez kilku pracowników w tym samym czasie.

Twój klucz do sukcesu – wypróbuj elastyczny system CRM dla firm!

Testuj za darmo przez cały miesiąc. Bez żadnych zobowiązań.

Zarządzanie relacjami z klientami w działaniach posprzedażowych

Realizacja sprzedaży to nie koniec procesu zarządzania relacjami z klientami. Tak naprawdę jest to dopiero początek, który ma doprowadzić do długoletniej współpracy i wzrostu wartości klienta LTV (Life Time Value). Taki powinien być cel każdego handlowca, przyczynia się on bowiem do wzrostu rentowności przedsiębiorstwa.

Zadowolenie klientów na etapie finalizacji szansy sprzedaży z pewnością przyczynią się do chęci dalszej wspólnej podróży biznesowej. Niestety mogą one zostać szybko zaburzone przez niezrozumienie potrzeby klienta i nieumiejętne działania posprzedażowe. Tak, one są równie ważne i są jednym z etapów procesu zarządzania relacjami z klientem.

Dbałość o ten aspekt jest ważna, ponieważ wzrost lojalności klientów jest coraz trudniejszy na konkurencyjnym rynku. Elementem przewagi jest bardzo dobra znajomość potrzeb i wymagań potencjalnych klientów. Dobry system CRM umożliwia firmom efektywną analizę danych, pozwalającą na wyjście z inicjatywą i zaoferowanie nowych rozwiązań.

Jakie elementy zarządzania projektami sprzedażowymi wchodzą w skład działań posprzedażowych?

  • audyty – weryfikacja wzrostu satysfakcji klientów, a w przypadku dostarczenia np. produktu w SaaS – upewnienie się, czy aktywnie korzystają z usługi,
  • pomoc w użytkowaniu produktu/usługi – przygotowanie niezbędnych materiałów how-to,
  • wsparcie techniczne,
  • reklamacje i naprawy,
  • usprawnienia i aktualizacje,
  • atrakcyjne oferty – specjalnie dedykowane propozycje dla stałych klientów,
  • ofertowanie dóbr komplementarnych.

W realizacji powyższych działań wsparciem może być chmurowy system CRM wyposażony w bazę wiedzy o klientach. System zarządzania klientami nie może działać poprawnie, jeśli nie mamy o nich informacji, a posiadając wielu odbiorców możliwość pomyłek rośnie.

Odpowiednio uzupełniona karta kontrahenta oraz historia zdarzeń w rozwiązaniach CRM przyczyniają się do sprawnych działań posprzedażowych.

Analiza bazy danych klientów – najlepsze praktyki

Jeśli zależy nam na wzroście efektywności sprzedaży czy po prostu wzroście przychodów, każdy proces powinien zakończyć się analizą – wyciągnięciem wniosków i poszukiwaniem usprawnień na przyszłość. Możliwości systemu CRM w tym zakresie wspierają samodoskonalenie firmy, które w dłuższym okresie przyczynia się do większej efektywności kosztowej i wzrostu rentowności przedsiębiorstwa.

Nie ma wątpliwości, iż wsparcie rozwiązania CRM jest na tym etapie niezbędne. Odpowiedni system CRM pozwala bowiem na automatyczne tworzenie raportów używanych potem w analizie danych. Każdy wydajny system CRM wyposażony jest w gotowe raporty, a garstka nielicznych przykładów systemów CRM umożliwia także tworzenie raportów indywidualnych – według potrzeb firmy.

Dzięki oprogramowaniu CRM raporty mogą informować handlowców, którzy klienci generują najwyższą sprzedaż. Będzie to dla nich sygnał świadczący o potencjale dalszej współpracy, którą warto rozwijać poprzez poświęcenie dodatkowego czasu na dalszy wzrost wartości klienta zgodnie ze wskaźnikiem LTV (Life Time Value).

Zarządzanie relacjami z klientami z pomocą raportów

Korzyści z wdrożenia CRM – podsumowanie

Lepsze zarządzanie relacjami z klientami to proces, który powinien być priorytetem w każdym przedsiębiorstwie. Nie należy o nim zapominać, a ponadto istotne jest szerokie traktowanie tego terminu. Ograniczanie się tylko do etapu pozyskania jest marnotrawstwem wysiłków i pieniędzy.

Poszczególne etapu wymagają wsparcia informatycznego. Warto zastanowić się nad zastosowaniem systemu CRM. Obawiasz się wdrożenia albo masz jakieś wątpliwości? Nie wiesz, czy elastyczny system CRM Synergius CRM sprawdzi się w Twojej firmie? Kliknij tutaj i sprawdź czy chmurowy system CRM jest dla Ciebie!

Polecamy również:

Postaw na wybór systemu CRM idealnego dla Twojej firmy

Testuj Synergius CRM za darmo przez 30 dni. Bez żadnych zobowiązań!

Informacje

  • O nas
  • Kontakt
  • Konsultacja online
  • Bezpieczeństwo
  • Klienci
  • Case Studies
  • Finansowanie
  • FAQ
  • RODO
  • Dla partnera

Na początek

Wiedza o CRM

Integracje