Program CRM

Wszystkie niezbędne informacje w pigułce

CRM a program CRM

CRM to skrót z języka angielskiego, który oznacza „zarządzanie relacjami z klientami”. W sieci wyszukiwania możesz znaleźć wiele definicji słowa CRM. Naszym zdaniem CRM to strategia działania przedsiębiorstwa, której najważniejszą wartością jest zadowolenie klienta poprzez zaspokojenie jego potrzeb. W tym celu stosuje się zestaw narzędzi i procedur, istotnych w zarządzaniu relacjami z klientami.Jednym z tych narzędzi jest właśnie program CRM.

Program CRM to narzędzie, wspierające głównie obszar sprzedaży i marketingu. Jego celem jest dostarczenie funkcjonalności, która pozwolą zamienić szanse sprzedaży w aktywnych i zadowolonych klientów. Jego zadaniem jest uporządkowanie procesów sprzedażowych. CRM pozwala na skuteczne planowanie i koordynowanie pracy działu sprzedaży.


Funkcje programu CRM:

  • zarządzanie procesem sprzedaży,
  • tworzenie wspólnej bazy wiedzy o klientach,
  • planowanie i koordynacja pracy,
  • raporty dla handlowców oraz zarządu,
  • zarządzanie ofertowaniem i zamówieniami,
  • katalog produktów,
  • integracja z pocztą e‐mail,
  • uporządkowanie komunikacji wewnętrznej,
  • zarządzanie uprawnieniami,
  • integracja z programem handlowo‐magazynowym.






Najważniejsze cechy dobrego programu CRM

Rozważając wdrożenie programu CRM, oprócz oferowanej funkcjonalności, należy zwrócić uwagę na cechy, które wyróżniają dobry program CRM.

System CRM powinien być elastyczny. Co to znaczy? Jako użytkownik, powinieneś mieć dużą możliwość jego konfiguracji, dostosowania do swoich potrzeb. Twój CRM powinien pozwolić Ci stworzyć proces z podziałem na dowolne etapy, z dowolnymi cechami, a nawet powinien obsługiwać wiele takich procesów. Możesz przecież prowadzić kilka kampanii sprzedażowych jednocześnie. Wrzucając wszystkie szanse sprzedaży z różnych kampanii, możesz otrzymać mylące dane z raportów.

Program CRM powinien mieć rozbudowane możliwości dostosowania uprawnień.To oczywiste, że zarząd powinien mieć dostęp do wszystkich informacji w systemie, ale czy taki sam dostęp powinni mieć wszyscy pracownicy? To jednak ważne, aby użytkownik systemu sam decydował o dostępnie do danych każdego z pracowników. Niestety, nadal często profile uprawnień są narzucane odgórnie.

CRM nie powinien mieć limitów.Bardzo często spotykanym zabiegiem jest wprowadzenie ograniczeń w postaci liczby kontrahentów, szans sprzedaży, zadań, ilości danych. Firmy decydują się na wdrożenie CRM‐a po to, aby zwiększyć liczbę klientów. To wiąże się ze wzrostem kontrahentów w bazie, szansami i zadaniami. CRM nie powinien ograniczać Twojej sprzedaży, przeciwnie – ma się tak dostosować, aby Ci to umożliwić.

CRM powinien integrować się z programami handlowo‐magazynowymi. To oczywiście nie jest niezbędną cechą dla każdego przedsiębiorstwa. Możesz nie korzystać z innego oprogramowania. A możesz już mieć pewną bazę programów, które są dla Ciebie ważne. Dobrze, jeżeli masz możliwość integracji.

Program CRM powinien rozwijać się razem z Twoją firmą.Przyjmując, że kupiłeś najwyższą wersję oprogramowania danego producenta. Co, jeśli będziesz potrzebował dodatkowego raportu, a może nawet całego modułu? Zapytaj czy będzie to możliwe.


Co oznacza “CRM w SaaS‐ie”?

Pod pojęciem SaaS (z ang. Software as a Service) kryje się nic innego jak dostarczenie użytkownikowi aplikacji poprzez Internet. W praktyce przedsiębiorca otrzymuje link do swojego systemu, który może wyświetlić w swojej przeglądarce. Zaletą tego rozwiązania jest to, że jako użytkownik masz dostęp do pełnej funkcjonalności systemu CRM, w dowolnym miejscu na świecie z dostępem do Internetu, a także na dowolnym urządzeniu. Z założenia dostarczane rozwiązanie powinno być responsywne, tak aby umożliwić pracę także na urządzeniach mobilnych. Nie ma konieczności instalowania czegokolwiek na swoim komputerze czy telefonie (jak w przypadku aplikacji).


Wynajem a zakup systemu

Najczęstszy sposób dostarczania oprogramowania na rynku to wynajem lub zakup. W standardowym modelu wynajem oznacza, że system przechowywany jest na serwerach dostawcy i udostępniany jest na określony okres. Dostawca opiekuje się rozwiązaniem. Użytkownik może zdecydować się np. na płatności miesięczne. W przypadku zakupu oprogramowania, przedsiębiorca we własnym zakresie opiekuje się rozwiązaniem i przechowuje je na swoim serwerze.

Oczywiście oprócz standardowego podejścia możliwe jest także podejście mieszane, w którym pomimo zakupu rozwiązania, przedsiębiorca decyduje się na wsparcie dostawcy, często na podstawie umowy SLA.


Bezpłatne a płatne rozwiązania CRM

Wyszukując rozwiązania CRM, pojawiają się płatne i darmowe wersje oprogramowania. Pomijając zalety i wady obu podejść, należy zwrócić uwagę na różnice. Najczęściej bezpłatne rozwiązanie ma ograniczone funkcjonalności lub w przypadku problemów nie jest bezpłatnie wspierane przez dostawcę, a próba rozwiązania problemu może nastąpić w dłuższym czasie niż zakładamy. Warto też zastanowić się, czy warto ryzykować przestojem w funkcjonowaniu kluczowych procesów biznesowych, które mogą się pojawić w przypadku korzystania z bezpłatnego rozwiązania i braku gwarancji szybkiego rozwiązania problemu.

Załóż bezpłatne konto i zacznij korzystać z systemu już teraz

WYPRÓBUJ ZA DARMO