Kiedy zdecydować się na system CRM?

Kiedy zdecydować się na system CRM?


Czy system CRM potrzebny jest Twojej firmie?


Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak system CRM może wpłynąć na poprawę funkcjonowania firmymimo tego, że w sieci istnieje wiele materiałów, które bogato opisują funkcje CRM i to, w jaki sposób wspiera sprawną pracę działu handlowego.Ale czy każda firma powinna wdrażać u siebie taki system? Zastanówmy się, jakie sytuacje mogą oznaczać, że już czas, aby Twoja firma zdecydowała się na system CRM.


Ocena pracy handlowców


Dział handlowy musi być skuteczny. Bez sukcesów na polu sprzedaży firma nie będzie zarabiać. Dlatego dla rozważnego przedsiębiorcy niezwykle ważne powinno być kontrolowanie wyników sprzedaży na bieżąco.Nie są Ci potrzebne ustne zapewnienia, że wszystko idzie gładko i zgodnie z założonym celem. To, co ma znaczenie, to konkretne wyniki w postaci statystyk.


Jeśli zauważysz, że brakuje Ci narzędzia do oceny pracy handlowców, to znak, że  już czas wdrożyć w Twojej firmie system CRM.


Szeroki wachlarz raportów dotyczących konwersji, lejka sprzedaży czy utraconych szans umożliwia kontrolowanie procesu sprzedaży. Jeśli Twój zespół ma działać sprawnie, powinieneś wyznaczyć im konkretne i realne do osiągnięcia cele oraz mieć narzędzia, które pozwolą ci monitorować ich realizację.


Porządkowanie procesu sprzedaży


Spójrzmy prawdzie w oczy – nie liczy się to, ile szans na sprzedaż się pojawi ale to, ile z nich uda Ci się wygrać. Dlatego jeśli zauważasz, że procesy sprzedażowe rozciągają się w czasie, a handlowcy ciągle otwierają nowe zamiast zamykać istniejące – sytuacja robi się nieciekawa. To oczywiste, że dużo łatwiej i taniej jest domknąć istniejącą już szansę, niż nawiązać kontakt z nowym klientem i doprowadzić do zamknięcia sprzedaży. Aby uporządkować ten proces i widzieć gdzie najbardziej potrzebne jest działanie, warto zdecydować się na system CRM. Pozwoli on na zaprojektowanie i uporządkowanie procesu sprzedaży i w oparciu o niego, podejmowanie odpowiednich działań. W połączeniu z bazą wiedzy o klientach takie narzędzie oznacza zupełnie nowy wymiar pracy działu handlowego.

system CRM nowa szansa sprzedaży przenoszenie

Znajdowanie słabych punktów


Klient jest zawsze na pierwszym miejscu, suma jego zadowolenia jest najcenniejszym kapitałem Twojej firmy. Skoro jest on tak cenny, powinieneś wiedzieć, gdzie tracisz najwięcej potencjalnych klientów. Bez takiej wiedzy nie będziesz mógł w żaden sposób reagować – trudno jest wyciągać wnioski bez dostępu do danych.Możliwość oceny całego procesu sprzedaży, jak i efektywności poszczególnych handlowców to jedna z najważniejszych funkcji systemu CRM. Jeśli wydaje Ci się, że proces sprzedaży w Twojej firmie jest chaotyczny i nie potrafisz zaplanować działań tak, aby zwiększyć szanse na wygraną – zastanowić się nad wdrożeniem systemu CRM.


Jak dobrze znasz swoich klientów?


Twoja firma stale się rozwija, sprzedajesz coraz więcej – w pewnym momencie możesz zacząć się gubić. W natłoku wielu procesów zdarzy się, że handlowiec odbierze telefon… i nie będzie wiedział z kim rozmawia. To normalne – pamięć może zawodzić. Dlatego system CRM pozwala na zapisywanie całej historii kontaktów z danym klientem w jednym miejscu.


Wyobraź sobie taką sytuację: dzwoni do Twojej firmy osoba, która kontaktowała się jakiś czas wcześniej w sprawie zakupu usługi czy produktu. Jeśli handlowiec nie pamięta poprzedniej rozmowy, nie będzie w stanie profesjonalnie przeprowadzić kolejnej. Przy wsparciu systemu CRM klient będzie czuł, że sprzedawca go zna i wie, co jest dla niego najlepsze.


Podobnie sytuacja wygląda w przypadku obsługiwania klienta przez różne osoby. Przykładowo – jeśli pracownik odpowiedzialny za dany proces zachoruje i nie pojawi się w pracy, to jego rolę może od razu zastąpić inny. Będzie miał dostęp do wszystkich informacji na temat klienta, wystawionych dotychczas ofert i historii kontaktów. Jeśli zadzwoni ktoś, kto rozmawiał już wcześniej z jakimkolwiek przedstawicielem Twojej firmy, notatki dotyczące jego sytuacji, potrzeb i przebiegu negocjacji będzie można błyskawicznie odnaleźć w systemie CRM.

system CRM zakładka klienta program crm dane

Klienci to kapitał


Jeśli ktoś już raz zdecydował się na skorzystanie z produktu lub usługi w Twojej firmie i jest z niej zadowolony, stanowi to ogromny kapitał. To kolejny zadowolony klient i szansa na to, że poleci Cię znajomym czy partnerom biznesowym. To nie wszystko, ponieważ będzie on bardziej skłonny powrócić do Ciebie i dokonać ponownych zakupów.


System CRM to narzędzie, które pozwala z łatwością przeprowadzać kampanie typu cross-selling, ponieważ umożliwia tworzenie i edytowanie szczegółowej bazy wiedzy o klientach i ich wcześniejszych zakupach.


Jeśli czujesz, że potencjał obecnych klientów nie jest wykorzystywany w pełni, ale brakuje Ci narzędzia, które by to umożliwiło – może czas pomyśleć o CRM?


System CRM należy wdrożyć wtedy, kiedy potrzebne jest wsparcie w zarządzaniu relacjami z klientem.


Jeśli choć jedna z tych sytuacji jest Ci znana, warto pomyśleć o sposobie rozwiązania problemu. Nie każda firma ma te same potrzeby, więc postaraj się obserwować i zauważać, w jakich miejscach potrzebne są usprawnienia.Jeśli proces zarządzania relacjami jest nieuporządkowany i Twoi pracownicy gubią się wśród zbyt dużej liczby klientów – czas wdrożyć CRM.


Ważne, aby nie lekceważyć wymienionych w tym artykule sygnałów, ponieważ może to spowodować niekorzystne skutki: marnowanie zbyt wielu szans na sprzedaż, pogorszenie relacji z klientami, a w ostateczności utracenie ich na rzecz konkurencji. To wszystko sprowadza się do jednego wniosku – zwlekanie z wdrożeniem systemu CRM nie służy rozwojowi firmy, a blokuje go, nie pozwalając wykorzystać jej pełnych możliwości.